🔻زیارت سیدالشهدا(ع)، هم طهارت نفس می‌آورد و هم احیاکنندهٔ دین است. ✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری: «یکی از آثار زیارت، اقامه دين است؛ دين احياء می‌شود نه اینکه فقط من طهارت نفس پيدا كنم. هر دوی این آثار در زيارت هست، آن هم هزاران برابر حج. با شهادت، هم خود انسان به مقامات عالی می‌رسد («وَ لا تَحْسَبَنَ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون») و هم اينكه دين خدا احياء می‌شود. خاصيت زيارت سيدالشهداء، خاصيت شهادت است که هم اقامه دين می‌شود و هم انسان به طهارت نفس و به حيات طيبه می‌رسد. همچنین انفاق مالی، هم طهارت نفس می‌آورد که ادله آن بیان شده، («خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليم». فرمود ای پيغمبر، وقتی اینان به تو پول می‌دهند، از اين‌ها بگير. چرا که با این کار جانشان پاك می‌شود و تو پاكشان می‌كنی؛ تو ای پيغمبر ما که سرچشمه طهارت هستی پول را از ایشان بگير و جانشان را پاك كن و رشدشان بده و صلوات هم بر آنها بفرست زیرا با صلوات تو به سكون و آرامش می‌رسند.) و هم اینکه، انفاق در راه خدا، غیر از طهارت نفس و تزكيه و سكون، احياء جامعه مؤمنين نیز با همين انفاق است؛ زیرا اگر نباشد جامعه مؤمنين سرپا نمی‌ماند. زيارت امام اين‌گونه است و واقعيت هم همين است. در روايت هست كه زيارت امام رضا(ع)، از اين جهت افضل از زيارت سيدالشهداء(ع) است _ نه از هر جهت _ که در زيارت امام رضا(ع) شيعه دوازده‌امامی حضور دارد و احياء تشيع می‌شود. هيچ عبادتی، اين كاری را كه زيارت امام رضا(ع) انجام داده، انجام نمی‌دهد. مردم به دُور امام رضا(ع) جمع شدند و حضرت به ايران هجرت كردند و تشيع را به اينجا آوردند و كم‌كم جغرافيا پيدا كرد و دولت شیعی پيدا شد.» 💠کانال فقه و انقلاب💠 @feghvaenghelab