👈پاسخ 1️⃣ ابلیس از طایفه جنیان است. جن نیز مانند انسان موجودی مختار است که خداوند متعال او را برای رسیدن به کمال از طریق عبادت آفریده است. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» (ذاریات، 56) 2️⃣ چنانکه خداوند متعال شمر را نیافرید تا امام حسین علیه السلام را بکشد، قصدش از آفرینیش ابلیس نیز این نبوده که او گمراه کنندۀ انسان ها شود. دقت کنید که اگر هدف خداوند از آفرینش ابلیس این باشد که او گمراه کنندۀ انسان ها باشد، با کمال مطلق بودن خدا ناسازگار است. چراکه کمال مطلق بودن او اقتضا می کند که موجودات را برای رسیدن به کمال بیافریند. 3️⃣ابلیس هم از این قاعده مستثنا نیست. هدف خدا از آفرینش او این بود که به کمال و سعادت برسد، ولی او هرچند مدتی طولانی به طاعت خدا مشغول بود، ولی با سوءاختیار خود، از دستور خدا سرپیچی کرد و تصمیم گرفت با اختیار خود برای انتقام از حضرت آدم علیه السلام، به گمراه ساختن آنها بپردازد. چنانکه خداوند متعال، ارادۀ فرد ظالم بر ظلم کردنش را از او سلب نمی کند، اختیار شیطان را نیز برای گمراه ساختن انسان، از او سلب نمی کند؛ چراکه این کار با مختارآفریدن جن و انسان منافات دارد. 4️⃣ کار شیطان فقط وسوسه است؛ هیچگاه انسان را مجبور بر انجام کاری نمی کند، بلکه انسان خود تصمیم می گیرد که وسوسۀ شیطان را بپذیرد یا رد کند. قرآن کریم گفتگوی شیطان با دوزخیان را در قیامت چنین گزارش می دهد: «ابلیس مى ‏گويد: خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و تخلّف كردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنابراين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد! نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من!» (ابراهیم، 22) 5️⃣ اگرچه وسوسۀ شیطان، کار انسان را برای رسیدن به کمال، دشوار می سازد؛ ولی ارزش کار انسان را بالا می برد؛ بدین معنا که وقتی شیطان انسان را وسوسه می کند تا گناه انجام دهد، ولی او استقامت کرده و به طاعت خدا می پردازد، ارزش کار او نسبت به وقتی که شیطان نباشد تا او را وسوسه کند، بالاتر است؛ ازاین رو، او با وجود این وسوسه ها می تواند به کمال بیشتری برسد. @Andyshedini