🚫فرج با یأس و صبر شیعیان محقق ميشود، نه زمینه‌سازی آنان 💠بزنطى گوید، امام رضا عليه‌السلام فرمودند : صبر و انتظار فرج چه نيكوست، آيا سخن خداى تعالى را نشنيدى كه فرمود: چشم به راه باشيد كه من نيز با شما چشم براهم (هود:۹۳) و فرمود: منتظر باشيد كه من نيز با شما از منتظرانم. (اعراف:۷۱) پس بر شما باد كه صبر كنيد كه فرج پس از يأس(ناامیدی) مى‌‏آيد و پيشينيان شما، از شما صابرتر بودند. ✅مروری بر روایت : در این روایت شریف سخن از صبر و انتظار است برای فرج و ظهور ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه. همان‌طور که مشاهده میفرمایید، امام رضا علیه‌السلام برای انتقال پیام خود به قسمتی از دو آیه از آیات قرآن(۹۳هود و ۷۱اعراف) اشاره فرموده‌ و این اشاره ایشان بر اهمیت مسئله صبر و انتظار می‌افزاید. حضرت در جمله بعدی پس از اشاره به صبر، میفرماید فرج پس از یأس واقع میشود. یأس به معنای ناامیدی است و عده‌ای اینگونه تصور کرده‌اند که منظور از این یأس، نااميدى از واقع شدن ظهور است، به این معنا که ظهور زمانی واقع میشود که انسان از وقوع آن ناامید شده باشد، اما این معنا صحیح به نظر نمی‌رسد، زیرا اولاً شیعه‌ی حقیقی دچار ناامیدی از ظهور نمیشود چراکه به وقوع آن باور قلبی دارد، ثانیاً ناامیدی از واقع شدن ظهور میتواند دارای مفاسد جبران‌ناپذیری باشد، مانند از بین رفتن ایمان و باور قلبی انسان. آنچه صحیح به نظر میرسد اینکه منظور حضرت از این یأس و ناامیدی، یأس و نااميدي از وضع موجود و شرایط حاکم بر جهان و قطع امید از هر چیزی غیر از خدا و ولیِ خداست. یعنی زمانیکه انسان از طرفی به طور کامل از وضع موجود ناامید شده و از سوی دیگر از هر شخص، گروه، تفکر، ایدئولوژی و برنامه‌ای که مدعی سعادت بشر است(چه سعادت دنیوی چه اخروی) و به طور کلی از هر چیزی غیر از خدا، کاملا و حقیقتاً قطع امید کرد و تنها راه فرج و گشایش و سعادت خویش را در دست خدا و ولی‌ِخدا دید و در تحقق این فرج و گشایش نیز صبوری کرده و در اوج گرفتاری‌ها و ناامیدی‌ها متمایل به غیر خدا و ولیِ‌خدا نشد، اینجاست که با وقوع ظهور، برای انسان فرج و گشایش حاصل شده و پاداش صبوری و یأس خود از شرایط حاکم و ناامیدی از غیرخدا و ولیِ‌خدا را دریافت خواهد کرد، إنشاءالله. چنین حدیثی با همین تعابیر از امام صادق علیه‌السلام نیز نقل شده[بحار/ج۵۲/ص۱۱۱] با این تفاوت که امام‌صادق از غربال شیعیان در کنار تعبیر از وقوع ظهور پس از یأس نيز ياد فرموده‌اند. در نتیجه ظهور نیازی به زمینه‌سازی ما ندارد و ما فقط باید به یأس حقيقی از شرایط موجود و انقطاع کامل از غیرخدا رسیده و در این راه صبوری کنیم و این یأس و انقطاع کامل در کنار صبر و انتظار، رمز اصلی گشایش برای ماست.(والله‌العالم) 👇اصل روایت👇 وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو صَالِحٍ خَلَفُ بْنُ حَمَّادٍ الْكَشِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ قَالَ الرِّضَا ع‌ مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ‌ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ‌ فَعَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا يَجِي‌ءُ الْفَرَجُ عَلَى الْيَأْسِ فَقَدْ كَانَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ. 📖کمال‌الدین‌و‌تمام‌النعمة/ج۲/ص۶۴۵