📌
نکاتي انتقادي درباره شخصيت و انديشه دکتر فيرحي - قسمت اول
1⃣ دکتر داوود فيرحي را ميتوان يکي از گفتمانسازها و يکي از شبکهسـازهاي فکـري جريان تجدّدخواه ايران دانست که اگرچه شايد روش او با امثال دکتر سروش متفاوت باشد،امّا مقصد و نتيجه کار آنها يکي بوده است. فيرحي، دانشآموخته حوزه علميه قم و دانشـگاه تهران، استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، عضو مدعوّ دانشگاه مفيد قم و برخي مراکز علمي و مجامع دولتي، عضو شوراي علمي و مشورتي دايرةالمعارف بزرگ اسلامي، وزارت امور خارجه، مجمع تشخيص مصلحت و... بـود.
از جهـت سياسـي نيـز وي عضو مجمع محققين و مدرّسين حوزه علميه قم، و از نظريهپردازان فکري جريان اصلاحات و اعتدال و چهره علمي و کاريزماتيک در جريان روشنفکري ديني بـود. دکتـر فيرحـي در ساحت انديشه سياسي اسلام و فقه سياسي اسلام، شاگرداني در حوزه علميه قم از جملـه در انجمن مطالعات سياسي حوزه علميه و همچنين در دورههاي کارشناسي، ارشد و دکتري در دانشکده حقوق علوم سياسي دانشگاه تهران و برخي دانشگاههاي کشـور تربيـت کـرد. وي کتابها و مقالات زيادي نيز در راستاي پروژه فکري خويش به نگـارش درآورد کـه بخش مهمي از تأثيرگذاري فکري او، مرهون همين آثار است.
2⃣ از مهمترين مباني فکـري فيرحـي، نسـبيت گرايـي معرفتـي اسـت کـه پلوراليسـم و تکثرگرايي از لوازم آن به شمار ميآيد. مبناي نسبيتگرايي، موجب شد تا فيرحي به رويکـرد«تحميل نظريه بر نص» که ملازمه دارد با تفسير به رأي متون ديني، کشيده شود. ايشان با توجه به پذيرش اين رويکرد، و نيز تمايل به ليبراليسم و حاکميت دمکراسي غربي، نصـوص ديني را براي قرائت ليبرال از اسلام، تأويل ميکـرد و در همـين راسـتا، برخـي نصـوص را گزينش، و برخي ديگر را ناديده ميگرفت.
✍️ استاد محمد علی
#لیالی
▪️به مناسبت سالروز فوت دکتر فیرحی
ادامه دارد...
🌐
#آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔
@antisecular_ir