بیعت و اقلیت دو کلید‌واژه مشروعیت‌سوز محمد سروش محلاتی! ♨️ محمد سروش محلاتی استاد حوزه علمیه در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشته است؛ "فقط یک انتخابات است که با مشروعیت نظام ارتباط مستقیم دارد و کاهش آراء در آن، خلل در ارکان مشروعیت نظام پدید می‌آورد و آن انتخابات خبرگان است." و چنین استدلال می کند که، "بر اساس مبانی فقهی، نظام ولایت با بیعت مردم تحقق می‌یابد و اگر بپذیریم که مردم با آراء خود در انتخاب خبرگان، به‌طور غیر مستقیم با ولی فقیه بیعت می‌کنند، آنگاه نتیجه این می‌شود که کاهش رای مردم، بمعنی کاهش بیعت کنندگان است و وقتی این کاهش بیشتر از نصف باشد یعنی اکثریت مردم پذیرش و قبول خود را اعلام نکنند، تصمیم خبرگان بدون پشتوانه و اعتبار شرعی و بلکه قانونی خواهد بود." به نظر می رسد، پاسخ به دو سوال، تفاوت مبنایی استاد حوزه را در درک نظام اسلامی مشخص کند؟ 🔻 سوال اول؛ آیا مشارکت مردم در انتخابات خبرگان رهبری، به حاکم منتخب خبرگان، مشروعیت(حق حکومت) می دهد؟ که که به گفته او کاهش آرا در آن، خلل در ارکان مشروعیت نظام پدید آورد؟ مردم، افراد مورد وثوق و عادل را انتخاب می‌کنند تا به دلیل خبرویت، حاکم شایسته را تعیین کنند، نه اینکه این انتخاب، به رهبر بعدی حق حکومت دهد. مردم اساسا چنین حقی ندارند که بخواهند به نمایندگان خود تفویض کنند. 🔻 سوال دوم؛ اگر شرکت در انتخابات و رای دادن را نوعی بیعت بدانیم، آیا بیعت مردم مشروعیت بخش است که اگر اقلیت باشد، مشروعیت سوز شود؟ گویا جنابشان فراموش می کنند که نظام اسلامی است و حکومت آن، حکومت دینی است نه حکومت دموکراتیک، که بیعت اقلیت، سبب عدم پشتوانه شرعی و قانونی تصمیم خبرگان شود. 🔸 در پایان باید بین حق حکومت و قدرت حاکمیت فرق گذاشت؛ جایی که اکثریت و اقلیت بیعت معنا پیدا می‌کند در قدرت حاکمیت است نه حق حکومت تا به ارکان مشروعیت خلل وارد شود. ✍🏻پازکی 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir