ز
بان فارسی در برابر زبان عربی حمیرا زمردی، برگرفته از تاریخ تحلیلی زبان فارسی، تهران: مؤسسه ی انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم و منتشر شده در سایت راسخون) نکته دیگری که در باره متن منتشره لازم است مورد اشاره قرار گیرد اشتباهات این متن با واقعیات خارجی و خلط واقعیت با توهمات می باشد چرا که نویسنده پس از اسطوره سازی از یعقوب لیث، به وضعیت امروز وی و به ویژه آرامگاه وی در دزفول پرداخته و آن را با آرامگاه محمد به جعفر در دزفول مقایسه کرده است و حال آنکه همانطور که بسیاری از شاهان ایران فاقد آرامگاه شناخته شده مورد احترام در ایران هستند، لذا اساسا این انتظار که یعقوب لیث دارای بنا و آرامگاهی باشد که مورد توجه بوده و یا مورد زیارت مردم باشد انتظار درستی نمی باشد و آرامگاهی هم که در دزفول موجود است، نه از باب اینکه مربوط به یعقوب لیث و مورد احترام ایرانیان محفوظ مانده باشد بلکه صرفا به دلیل اینکه یک ساختمان تاریخی می باشد مورد حفاظت قرار گرفته است، با این حال با توجه به قدمت این ساختمان، سالهاست این ساختمان به عنوان یک اثر تاریخی ثبت شده است، همچنین علیرغم همین واقعیت ها، تندیس وی در برخی شهرهای کشور خود نمایی می کند که نشان از این دارد که بر روی وی بر خلاف تصوراتی که در چنین نوشتارهایی القاء می شود حساسیت و ضدیت وجود ندارد و حتی بالعکس روحیات عیاری و جوانمردی وی مورد تمجید هم بوده است. افزون بر این، آنچه که مسلم است؛ هر در گذشته ای و از دنیا رفته ای، بعد از فوتش که نمیتواند اقدام به ساخت گنبد و بارگاه کند!! طبیعتا مریدان و بازماندگان آن در گذشته،برای وی گنبد و بارگاه میسازند. بنابراین اگر امامزاده ای گنبد و بارگاهی دارد مریدان ایشان ساختند. خب؛ اگر مدعی، ادعا دارد که از مریدان لیث صفاری است. او و دیگر مریدان نیز، اقدام به ساخت بارگاه، برای این پادشاه کنند،وکسی وی را مانع نخواهد شد. و اساساً این سوال مطرح است که در زمان پهلوی هم که همگی از مدعیان و سینه چاکان ملی گرایی بودند، چرا بارگاهی برای یعقوب لیث صفاری نساختند؟؟ در مورد قبری هم که به نام قبر محمد بن جعفر در دزفول نامیده شده و به عنوان قبر دشمن محمد بن جعفر مطرح شده است در واقع قبری است که منسوب به محمد فرزند جعفر طیار ع می باشد و از این روی این قبر یک امامزاده می باشد که به دلیل اعتقاد مردم مورد توجه ایرانیان بوده و اینگونه آباد شده است. و حکومت در ساخت این امامزاده دخیل نبوده، بلکه تماما با نذورات و هدایای مریدان و محبان اهل بیت(ع)، ساخته شده است. درپایان برای مطالعه بیشتر در مورد یعقوب لیث و صفاریان مطالعه منابع زیر پیشنهاد می گردد: تاریخ ایران اسلامی،رسول جعفریان تاریخ سیاسی اسلام،رسول جعفریان تاریخ سیاسی اسلام،حسن ابراهیم حسن
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈