✨﷽✨ ✍چکیده‌ای از جلسه حضرت سلمه‌الله ◾️ عبادات بندگان باید از تصرف شیاطین محفوظ بماند؛ لذا داشتن و در از جمله راه‌کارهای محافظت از عبادات است. ◽️امام خمینی (ره) در فصل پنجم کتاب شریف آداب الصلاة می‌فرمایند: انسان باید در انجام امور عبادی خویش به‌ویژه نماز مراقبت لازم را به عمل آورد و با شناخت آفات این واجب الهی نظیر عجب، خودبینی، تکبر و ... آن‌ها را از بین ببرد. ◾️ امام (ره) می‌فرمودند: همان‌طور که ابدان بشر نیازمند غذای جسمانی است تا رشد و نمو داشته باشد، قلب و روح انسان نیز محتاج غذای معنوی و متناسب با حال و نشئه خود است تا ترقی باطنی حاصل شود. ◽️استاد ما مرحوم آقای (ره) می‌فرمودند: بر چهار قسم است.👇 1⃣ که انسان را از خود منصرف و به خدا متوجه کند؛ 2⃣ که انسان را از خدا غافل کرده و باعث رشد صفات رذیله مانند غضب، کینه، حسد و ... می‌شود؛ 3⃣ که بندگان را به عبادت و تقوی رهبری می‌کند؛ 4⃣ که انسان را به سمت زینت‌های دنیوی و شهوات دعوت می‌کند. ◾️ اگر انسان پا به بگذارد، صفای روحی و عبادات الهی باعث آرامش او شده و از بسیاری از تمایلات نفسانی و پرخوری پرهیز می‌کند. ◽️امام خمینی (ره) با بیان اینکه اگر غذاهای روحانی از دسترس شیطان دور نباشند باعث نقصان فاحش، نتیجه معکوس و شقاوت بنده می‌شود. ◾️سالکین باید از اموری همچون به دور باشند؛ زیرا شیطان از راه‌های صحیح عبادی وارد می‌شود تا اعتماد بندگان را جلب نماید و در فرصت مقتضی انسان را از پای در آورد؛ بنابراین تکیه بر عبادات بدون و به درگاه الهی موجب گمراهی و تصرفات شیطانی می‌شود. ◽️شیخ صدوق (ره) در روایتی از امام صادق علیه‌السلام در کتاب شریف خصال می‌فرماید: ابلیس فرزندان و جنود خود را جمع کرد و گفت اگر من بتوانم از سه راه بر فرزند آدم تسلط پیدا کنم، سایر اعمال عبادی او هیچ ارزشی ندارد؛ که عبارت‌اند از زیاد شمردن اعمال، فراموشی گناهان گذشته و عجب و خودبینی. ◾️ امام خمینی (ره) در بخش دیگری از فصل پنجم این کتاب شریف می‌فرمایند: بعضی از را دیده‌ایم که اصطلاحات عرفانی را بر زبان داشتند ولی دارای باطن ظلمانی بودند و ممارست بر تکرار این الفاظ موجب قساوت قلب و گمراهی بیش‌تر آن‌ها شده است. ◽️تشخیص مکاشفات رحمانی از شیطانی کار سختی است و سرگرم این امور شدن مانع می‌شود تا انسان به مسیر سلوک قدم گذاشته و مانع از انسان به خدا می‌شود. ◾️ (ره) در فصل پنجم کتاب شریف آداب نماز می فرمایند: انجام برخی از امور عبادی هم‌‌چون نماز شب، قرائت قرآن و ... باعث ورود در انسان می‌شود. ◽️ یک زمانی آقای (ره) به بنده فرمودند: شما نماز شب نخوان زیرا وقتی انجام عمل مستحبی باعث عجب در انسان شود این چه مستحبی است؟ بنابراین تا می‌توانیم نباید گناه کنیم و ترک گناه بهتر از انجام گناهان است؛ زیرا معلوم نیست بتوانیم موفق به توبه شویم و همان‌طور که امام (ره) فرمودند با باید نفس را پاکیزه و کرد و البته این کار مشکلی است ولی جوینده یابنده است. 📎متن کامل گزارش خبری👇 https://www.komeily.com/?p=28310 📅 یک‌شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹؛ قم المقدسه؛ مسجد ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ @anwartohidir