🔰 تحلیل معنای «توحید اجتماعی» از رهگذر تبیین مؤلفه‌های آن در قرآن با تاکید بر اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) ✍️ ✍️فریده پیشوایی 📌چکیده 🔶«توحید اجتماعی» از مجموعه موضوعات کلام اجتماعی و مورد توجه متفکران معاصر است که در گرایشی نوین، فهمی اجتماعی از توحید را پیشنهاد می­دهد که معنا و مؤلفه­‌های آن چندان روشن نیست. آیت الله خامنه­‌ای ازجمله اندیشمندانی است که در کلام اجتماعی ورود داشته و بر اساس قرآن، در این زمینه طرح بحث کرده­‌اند؛ ازاین­‌رو در مقاله حاضر تلاش شده با تأکید بر اندیشه ایشان، معنای توحید اجتماعی از رهگذر بیان مؤلفه­‌های آن در قرآن استخراج شود؛ زیرا توحید اجتماعی مقوله­‌ای غیربسیط و ذوابعاد است. نتایج این مطالعه که به روش توصیفی- تحلیلی و متکی بر اطلاعات کتابخانه­ای انجام شده است، نشان می­دهد در دیدگاه آیت الله خامنه­‌ای، ایمان به وحدانیت خداوند اعتقاد ذهنی و فردی صرف نیست، بلکه صبغه اجتماعی می­‌یابد. بر‌این اساس پذیرش ربوبیت الهی(توحید ربوبی) و نفی هرگونه حاکمیت غیر الله(توحید عبودی) دو مؤلفه­ اصلی توحید اجتماعی می­‌باشند که مطابق آیات قرآن، سایر مؤلفه­‌ها همچون هدف­‌داری خلقت و مسئولیت­‌زایی نسبت به جامعه و عالم هستی، پذیرش حاکمیت مطلق الله در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فردی، جهت­‌گیری اعمال و عواطف به‌سوی الله، قوام­‌یابی و جهت­‌گیری اجتماعی سایر عناصر دین، زیرمجموعه مؤلفه توحید ربوبی­‌اند و نفی حکومت طاغوت­‌ها و لزوم تشکیل نظام الهی، نفی هرگونه انحصارطلبی و امتیازخواهی و نفی تئوری­‌های غیر الهی، زیرمجموعه مؤلفه توحید عبودی به­‌شمار می­‌روند که در یک نگاه کلی، معنا و ماهیت توحید اجتماعی را آشکار می­‌سازند. 📌کلیدواژه‌ها توحید اجتماعی معناشناسی قرآن آیت‌ الله خامنه‌ای مؤلفه جامعه توحیدی لینک دریافت مقاله http://meftah.whc.ir/ دوفصلنامه مفتاح شماره ۸ 🆔 @arabsalehi_ir