اعراف
#نمودار_توزیع_آثار_فقهی_با_رویکردهای_روایی_فتوایی_استدلالی
👆 ✍️
#دورهبندی_فقه
مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما دورهبندی بر اساس
#تعداد_آثار_فقهی
از ابتکارات این پژوهش است. ♦️بنابر نمودار بالا
#فقه_فتوایی
تا قبل از قرن 13 رونق چندانی نداشته؛
#فقه_روایی
در قرون 4، 11 و 12 رشد داشته و
#فقه_استدلالی
در قرن 8، و از 11 تا دوره کنونی در حال رشد بوده است. ♦️
#رشد_و_افول
فقه روایی و استدلالی به غیر از قرون 9، 11 و 12 تقریباً نسبت عکس دارند. که به معنای تقابل معرفتی این دو رویکرد است. در قرون 11 و 12، ظهور
#اخباریگری
و
#نزاع_اخباری_اصولی
، رشد آثار فقهی با هر دور رویکرد را به دنبال داشت. اما
#غلبۀ_اصولیون
، آثار فقهی روایی را بیرونق نمود. ♦️
#افول_تدوین_آثار_فقهی
با همۀ رویکردهای سهگانه در قرون 6، 7 و 9 بیشتر به دلیل
#زمینههای_نامناسب_سیاسی
مثل
#حمله_مغول_و_تیمور
و ایجاد ناامنیهای سیاسی و اجتماعی است. ♦️اما رشد چشمگیر تدوین آثار فقهی با رویکردهای فتوایی و استدلالی و افول فقه روایی در
#دورۀ_معاصر
به دلایل مختلفی از جمله
#حضور_فلسفه
،
#مواجهۀ_با_غرب
،
#ظهور_مسائل_مستحدثه
و قرار گرفتن فقه در منصب
#حکومت
است. ♦️بدیهی است فقه در مواجهه با
#چالشهای
فراوان در
#جامعۀ_مدرن
، ناگزیر از اتخاذ رویکرد استدلالی است. نسبت تاریخی فقه با علومی مثل
#کلام
و
#فلسفه
، حاکی از شکوفایی و رونق فقه بوده و جدایی تاریخی فقه از
#علوم_عقلی
همواره فقه را دچار رکود ساخته است.
#جامعهشناسی_معرفت
#جامعهشناسی_فقه
✍️
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour