🔹هجرت امام رضا(ع) به ایران چه تأثیراتی در تحولات تاریخی ایران داشت؟
مصاحبه تبیان با حجتالاسلام احمد رهدار
بخش دوم
♦️اتفاق چهارم تأسیس مکاتب علمی توسط امام رضا(ع) در ایران بود. برخلاف مکتب علمی امام صادق(ع) که اکثریت آنها سنی بودند، بیشتر شاگردان امام رضا شیعه امامی بودند. به همین علت مکتب ایشان عمیقتر از مکتب امام صادق(ع) است. دادههای علمی شیعه در این دوره بیشتر و عمیقتر شده است. مجموعه این عوامل باعث شد ایران که پایتخت و عاصمه فرهنگی اهل سنت بود، کمکم میل شیعی پیدا کند تا جایی که در آستانه قرن دهم کاملاً شیعی شد.
ما میتوانیم ادعا کنیم که جنبشهای اسلامی به ویژه انقلاب اسلامی در نتیجه مهاجرت امام به ایران به وجود آمدند؟
ما معتقد هستیم نه فقط زمینههای تاریخی تشیع در ایران، با هجرت امام رضا(ع) شکل گرفت یا تقویت شد، بلکه بعد از هجرت هم بسیاری یا به تعبیر دقیقتر همه نهضتهای شیعی، از جمله نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، کانون معرفتی خود و حتی کانون انگیزهای را هم مشهد الرضا قرار دادند.
یعنی امام رضا(ع) بهگونهای نقطه پرگار و مرکز ثقل فرهنگی معنوی ایران شد، که امکان نداشت یک جنبشی به نام دین در ایران صورت بگیرد و این جنبش نسبت خودش را با امام رضا(ع) و فرهنگ و گفتمان ایشان، به صورت صریح و آشکار مشخص نکرده باشد. بر این پایه میتوان گفت انقلاب اسلامی ما و همه جنبشهای پیش از انقلاب، بینسبت با گفتمان امام رضا(ع) نبود.
🔹آیا میتوان گفت اگر امام به ایران نمیآمد این اتفاقها نمیافتاد؟
این حرف را نمیتوان ثابت کرد؛ چون تاریخ روی اگرهای فرضی استوار نمیشود. واقعیت این است که هجرت امام رضا(ع) انجام شده و ما به اندازه کافی ادله داریم که جنبشهای اسلامی از کانون معرفتی و انگیزهای امام استفاده کردهاند. اما اینکه اگر امام به ایران نمیآمد این کشور سنی میماند یا نه نمیدانیم.
ما نمیتوانیم قصد امام رضا(ع) را حدس بزنیم، اما وقتی بر مبنای مباحث فلسفه تاریخمان هجرت امام رضا(ع) را تحلیل میکنیم، آن را بسیار باردار و جهتدار میبینیم. به هر حال ولی الهی تصمیم به این هجرت گرفت و پا در این مسیر گذاشت و ولی الهی میداند ریلگذاریهایی که انجام میدهد نباید محدود به عمر فیزیکی خود در دنیا باشد. مبانی فلسفه تاریخ ما میگوید امام رضا(ع) با استفاده از علم امامت، کاری کردند که متضمن یک هدایت کلان بوده است.
#یاران_اربعینی | عضوشوید 👇
@arbaeeniy_yaran