لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
✳️درس سیزدهم 🔰قسمت دوم 🔻راه اتصال به بی‌نهایت 🔵 رابطه اخلاق الهی و عبادت ▪️عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن. همان‌طور که نماز خواندن ظاهری هم عبادت نیست. ▪️حقیقت و مغز عبادت یعنی عبودیت، بندگی و آراستگی به صفات الهی و در نهایت اتصال به بی‌نهایت است. مانند نماز، روزه و حج که اینها ظاهر و پوسته عبادت است ولی مغز آنها بندگی است. ▪️ انجام مناسک موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و بدون تخلق به اخلاق الهی ارزش ندارد. 🔸عابد واقعی کسی نیست که دائم در حال انجام مناسک باشد بلکه کسی است که بندگی کند، یعنی متصف به صفات خدا باشد. راستگو، امین و عفیف و در یک جمله بنده باشد ▪️لذا شیطان عابد نبود چون بنده نشد. 🔹عالم واقعی کسی نیست که دانشش زیاد باشد بلکه کسی است که حداقل متصف به یک صفت از صفات خدا باشد. ▪️ معنی خوشا آنان که دائم در نمازند یعنی دائم در حال انجام تکلیف هستند 🔷 ثواب عمل: یعنی اثر عمل بر روی انسان و ایجاد رنگ الهی (بندگی) در وجود انسان 🔻 از کجا بدانیم اطاعت ما قبول شده؟ ▪️قبول شدن و نشدن عمل به دلیل اثر گذاشتن و نگذاشتن عمل بر رفتار است ▪️ همان‌طور که مناسک بدون اخلاق الهی ارزش ندارد اخلاق بدون دین و بدون انجام مناسک هم ارزش ندارد. ▪️ اخلاق بی‌دین‌ها برای رسیدن به منافع دنیاست نه برای رسیدن به خدا و در آخر هم بر این اخلاق باقی نمی‌مانند. نماز به اخلاق ما رنگ الهی می‌دهد که در معرض فنا قرار نگیرد و در یک جمله، دین اسلام انسان الهی رشد یافته تربیت می‌کند. https://eitaa.com/dinefetri https://eitaa.com/dinefetri