🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️ عدالت و دادگری امیرالمؤمنین «وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ. فَإنَّ فِي الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضَاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أَضْيَقُ؛ به خدا سوگند، اگر چيزى را كه عثمان بخشيده، نزد كسى بيابم، آن را به صاحبش باز مى‌گردانم، هر چند آن را كابين زنان كرده باشند يا بهاى كنيزكان. كه در عدالت گشايش برای عموم است و آنكه از عدالت به تنگ آيد از ستمى كه بر او می‌رود، بيشتر به تنگ آيد.» (خطبه 15). عدالت و دادگری امیرالمؤمنین در امور مختلف از جمله مواردی است که در مکاتبات و اعمال ایشان به وضوح به چشم می‌خورد. خطبه مذکور، بیان‌گر قاطعیت امام علیه‌السلام در بازگرداندن بیت‌المال و اجرای عدالت اقتصادی است. مطابق با ذیل خطبه، امام تصمیم خویش را مستند به دلیل بیان می‌نمایند؛ به‌این‌ترتیب که بازگرداندن بیت‌المال به صاحبان اصلی، مصداق عدالت است که خود موجب شکوفایی جامعه و رضایت عموم مردم خواهد شد. در نهج‌البلاغه مکرر بر مسأله عدالت و انصاف تکيه شده و اصولاً اميرمؤمنان على عليه‌السلام يکى از بزرگ‌ترين بنيان‌گذاران عدل در جامعه بشرى است که به گفته نويسنده معروف مسيحى،جرج جرداق، او بانگ عدالت انسانيّت است که از حلقوم تاريخ برخاسته و به همين دليل نام کتابش را «الامام عَلِىّ صَوْتُ الْعَدالَةِ الاِنْسانِيَّةِ» ناميده است. بنا به این خطبه، حضرت امیر علیه‌السلام بر عطف بماسبق کردن اجرای عدالت تأکید دارند. به این معنا که هر ناحقی که از بیت‌المال برداشت شده، باید به صاحبان اصلی بازگردد. چراکه بخشش از بیت‌المال برخلاف دستورات دینی حتی از سوی خلیفه مسلمین، توجیه نمی‌شود که آن بخشش بر مبنای عدالت بوده است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse