*⭕معیار تشخیص حق از باطل* *🔻ما الآن كه على و عمار و اويس قرنى و ديگران را با عايشه و زبير و طلحه روبرو مى‏ بينيم، مردد نمى ‏شويم ؛* *🔻اما اگر در آن زمان مى ‏زيستيم و سوابق آنان را از نزديك مى‏ ديديم، شايد از ترديد مصون نمى‏ مانديم.* *♦️- شخصی از یاران امام علی که در نبرد جمل در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود - محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:* *آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟* *شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى‏ كنند و راه باطل را مى ‏پيمايند؟ آيا اين ممكن است؟.* *♦️- امام علیه السلام در پاسخ او - فرمود:* *سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده.* *حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى ‏شود شناخت.* *اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى: فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف.* *نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.* *اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.* *🔻يعنى بايد حق‏ شناس و باطل‏ شناس باشى نه اشخاص و شخصيت‏ شناس؛* *افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،* *اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.* *🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟(روضه الواعظین ص 31)* *🔸در اينجا على عليه السلام معيار حقيقت را خود حقيقت قرار داده است و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.* *🔸در حقيقت فرقه شيعه مولود يك بينش مخصوص و اهميت دادن به اصول اسلامى است نه به افراد و اشخاص.* *قهراً شيعيان اوليه مردمى منتقد و بت‏ شكن بار آمدند.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -* 🇮🇷کانال اساتید انقلابی http://eitta.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi