🔰نماز با لباسی که خمس آن داده نشده باطل است...
اراکی:) نماز خواندن در آن حکم لباس غصبی را دارد.
(گلپایگانی، صافی:) چنانچه در حال نماز به غصب بودن آن ملتفت باشد..
(فاضل:) حکم لباس غصبی را دارد و نماز خواندن در آن لباس باطل است و چنانچه لباس را به نسیه بخرد یا قرض کند و قصد داشته باشد که قیمت یا عوض آن را از پولی که خمس یا زکات آن را نداده یا از مال حرام بپردازد نماز با آن لباس باطل است.
(مکارم:) نماز در آن لباس اشکال دارد، هم چنین اگر لباسی را نسیه بخرد امّا در موقع معامله قصدش این باشد که از پولی که خمس یا زکات آن را نداده بدهی خود را بدهد یا اصلًا بدهی خود را ندهد نمازش اشکال دارد.
(بهجت:) تا زمانی که از پول دیگری خمس یا زکات آن را نداده است نماز خواندن در آن لباس، حرام و بنا بر احتیاط باطل است.
(۲) (نوری:) بقیه مسأله ذکر نشده.
(گلپایگانی، صافی:) و در صورت عدم التفات، نماز صحیح است و اگر جاهل مقصّر به حکم مسأله است بنا بر احتیاط لازم باید نماز را اعاده کند.
(خوئی، تبریزی:) مسأله اگر با عین پولی که خمس (تبریزی: یا زکات) آن را نداده لباس بخرد حکم نماز خواندن در آن لباس حکم نماز خواندن در لباس غصبی است.
(سیستانی:) مسأله اگر لباس را با پول خمس نداده خرید ولی معامله به نحو کلی فی الذمه بود همان گونه که غالب معاملات است، لباس برای او حلال است و بدهکار خمس پولی است که پرداخته ولی اگر با عین پولی که خمس آن را نداده لباس بخرد، حکم نماز خواندن در آن لباس بدون اجازه حاکم شرع حکم نماز خواندن در لباس غصبی است.
#