📽نگاهی به حاتمی کیا از منظر سواد رسانه‌ای ✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای ▫️فیلم خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که طی روزهای نخست اکران اینترنتی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است، از زوایای مختلف قابل نقد و بررسی است. بررسی جنبه‌های تخصصی فیلم قطعاً از سوی منتقدان و صاحب‌نظران این حوزه انجام اما این اثر را از منظر سواد رسانه‌ای نیز می‌توان مورد توجه قرار داد. ▫️تصور اینکه در عصر گسترش فناوری‌های نوین ارتباطاتی تنها این تحریریه رسانه‌ها هستند که جریان سازی می کنند، تصوری است که حوزه محاسبات را دچار جدی می کند. امروز نورافکن می تواند حتی محاسبات رسانه‌های جریان اصلی را نیز دستخوش تغییر کند. ▫️خروج به‌خوبی نشان می‌دهد جوامع و افراد در سطوح تحلیل مختلف به‌رغم وجود مسافت بسیار در میانشان و به‌صرف داشتن یک وسیله هوشمند و دسترسی به اینترنت، در وضعیت هم‌زمانی قرار می‌گیرند. این کمرنگ شدن ابعاد مکانی و زمانی ایده موسوم به دهکده جهانی را تحقق عینی بخشیده و دولت‌ها و مردم در جهانی زندگی می‌کنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند و در حقیقت زیست در «اکواریوم جهانی» یا « » محقق شده است. جهانی که یک کشاورز با لایو اینستاگرام می تواند بدون در نظر گرفتن زمان و مکان جریان ساز شود. ▫️ظهور شبکه ‏های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت سبب شده در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات به هر کجا که لازم است یا گاها بدون تعیین هدف مشخص، منتقل شود. در این زمانه صرف به تکنولوژی و رسانه‌ها از یک‌سو و عدم آگاهی از مهارت‌های لازم جهت بهره‌گیری از ابزارها و کارکردهای آن توسط شهروندان از سوی دیگر می تواند هزینه‌های جدی برای حاکمیت‌ها ایجاد کند. ▫️امروز باید این واقعیت که هر تلفن همراه یک رسانه است را بپذیریم و نسبت به آموزش مهارت‌های لازم به شهروندان جهت زیست دقیق‌تر در عصر و انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی اقدام ملی شود. نداشتن سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی می تواند مسائل درون سرزمینی را به چالش جدی برای یک کشور در خارج از مرزهای جغرافیای اش تبدیل کرده و منجر به رفتارهایی با چاشنی دوری از عقلانیت و مبتنی بر شتاب‌زدگی شود. ▫️ از مرحله انکار تکنولوژی و توجه به ضرورت فراگیری دانش‌های مرتبط با آن‌که منجر به تربیت شهروندانی با رفتارهای هوشمندانه‌تر شود، بایسته مورد تأکید زندگی در جامعه شبکه‌ای است. @andisheengelabi