🔶 وضعیت موقوفه پس از انقراض موقوف علیه در فقه امامیه و اهلسنت
در جوامع اسلامی، وقف از جایگاه ویژهای برخوردار است و واقفین در اعتلای شعائر اسلامی و پیشبرد اهداف حکومتی نقش مؤثری ایفا میکنند. گاه اتفاق میافتد که واقفین عقد وقف را به نحوی منعقد میکنند که بطن اول آن موجود و بطن لاحق آن معدوم است و یا وقف بر بطن لاحق، شرعاً مباح و مشروع نیست، نظیر وقف بر زید و کفار. در این صورت میان فقهای امامیه و علمای اهلسنت اختلاف است که وضعیت موقوفه با از بین رفتن صاحبان وقف چگونه خواهد بود؟ فقها در پاسخ به این مسئله، سه دسته هستند: عدهای از فقها، عقد وقف را باطل دانسته و عده دیگر جایز میدانند و کسانی که قائل به عدم بطلان هستند، دو رویکرد دارند: 1. مال موقوفه به سبب شرطیت دوام در ذات عقد وقف، صرف امور خیر و ثواب میشود؛ 2. مال موقوفه به ورثه موقوفعلیهم باز میگردد تا وقف همچنان ادامه یابد. ... [نتایج] نشان میدهد که عقد وقف با از بین رفتن موقوفعلیهم باطل میشود و موقوفه به واقف یا وراث حینالموت او باز میگردد.
✍
دکتر محمدجواد حیدری خراسانی
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم
#استادیار
@AssistantProfessor