(2) در مبحث قبل در خصوص صوت زیبا مطااما صوت؛ به راستی صوت زیبا چه جایگاهی دارد و از چه درجۀ اهمیتی برخوردار است؟ آیا صوت زیبا اکتسابی است یا خدادای؟ و نکتۀ بعدی این که آیا بدون صوت زیبا هم می‌توان مداح شد یا خیر؟ اما جواب اولین سوال؛ یعنی جایگاه و اهمیت صوت زیبا، ما در کتب روائی؛ احادیث زیادی در این خصوص داریم؛ مثلا در باب قرآن گفته شده که « اِنَّ حَسَنَ الصّوتِ زینة القُران » و یا « زَیِنُة القُرآنَ بِاَصواتِ الحَسَن» اما نتیجه گیری از احادیث فوق با این سخن امیرالمؤمنین علیه‌السلام میسّر می‌شود که فرمودند: اَنَ کِتَابُ اللهِ نَاطِق؛ و بر همین اساس است که شیعه معتقد است اهل‌بیت علیهم‌السلام قرآن ناطق هستند؛ پس نتیجه می‌گیریم احادیث فوق در مورد مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام هم صدق می‌کند و همانگونه که وظیفه داریم قرآن را با صوت نیکو بخوانیم مداحی هم باید اینچنین باشد. در ثانی؛ تاثیر مثبت صوت زیبا و تاثیر منفی صوت نارسا در این جا هم صدق می‌کند پس ما وظیفه داریم مداحی را در کنار لحن صحیح با صوت زیبا ارائه دهیم تا موجب جذب مردم به اهل‌بیت علیهم‌السلام شویم نه این که خدای ناکرده مردم را از مجالس اهل‌بیتعلیهم‌السلام فراری دهیم. اما سوال دوم؛ آیا صوت زیبا اکتسابی است یا خدا دادی؟ ما عرض می‌کنیم هر دو، یک عده به صورت خدا دادی صوت زیبا دارند یک عده هم با تلاش فراوان به آن می‌رسند. اما نکتۀ مهم این است که اگر ما می‌خواهیم مداح شویم و جز گروه اول نیستیم و صوت زیبا نداریم حتماً باید خودمان را جز گروه دوم قرار دهیم و این یک وظیفه است. https://eitaa.com/astanevesal