سبب حضرت تأخير نمود كه مبادا در ميان اُمّت اختلافى ایجاد شود و بعضى از مردم از دين برگردند و خداوند می‌دانست كه اگر از غدير خم رد شوند متفرّق خواهند شد، پس خدا خواست كه در اين موضع ايشان جمع شوند و اين آيه را نازل شد: يا اَيُّهَا الرُّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَاِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ الناسِ؛ اى پيغمبر برسان به مردم آنچه فرستاده شده است به سوى تو از جانب پروردگار تو( در خصوص جانشینی على بن ابى طالب علیه‌السلام؛ اگر نكنى پس نرسانده ای رسالت خدا را ( پس بیمناک نباش) و خدا تو را نگاه مى دارد از شرّ مردم. به اين جهت بود که حضرت در چنان موضعى كه محل فرود آمدن نبود فرود آمد و مسلمانان همه بر گرد آن حضرت فرود آمدند؛ پس امر فرمود جهاز شتران را روی هم قرار داده و چیزی شبیه منبر ساختند، پس فرمود كه ندا در دهد در ميان مردم كه همه به نزد آن حضرت جمع شوند، آنانی ه جلوتر رفته اند بگوئید باز گردندا و آنانی که عقب مانده اند صبر کنید تا بایستند!!! پس ‍ همگى جمع شدند و اكثرشان از شدت گرما رداهاى خود را بر پاهاى خود پيچيده بودند و چون مردم جمع شدند؛ حضرت بر بالاى جهاز شتران كه به منزله منبر بود برآمد و حضرت امير علیه‌السلام را بر بالاى منبر طلبيد و در جانب راست خود بازداشت پس خطبه خواند مشتمل بر حمد و ثناى الهى و مردم را موعظه فرمود سپس خبر فوت خود را داد و فرمود: إِنِّي دُعِيتُ وَ يُوشِكُ أَنْ أُجِيبَ وَ قَدْ حَانَ مِنِّي خُفُوقٌ مِنْ بَيْنِ أَظْهُرِكُمْ مرا به درگاه حق تعالى خوانده اند و نزديك شده است كه اِجابَت دعوت الهى كنم و وقت آن شده است كه از ميان شما بـروم و و دارفانى را وداع کنم وَ إِنِّي مُخَلِّفٌ فِيكُمْ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي و به درستى كه در ميان شما مى گذارم چيزى را كه تا متمسّك به آن باشيد هرگز گمراه نگرديد بعد از من كه آن كتاب خدا است و عترت من كه اهل بيت من هستند؛ وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَی الْحَوْضَ به درستى كه اين دو تا از هم جدا نمى شوند تا هر دو نزد حوض كوثر بر من وارد شوند؛ ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ أَ لَسْتُ أَوْلَى بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُمْ پس به آواز بلند در ميان ايشان ندا كرد كه آيا نيستم من سزاوارتر به شما از جان هاى شما؟ گفتند: چنين است؛ پس بازوهاى اميرالمؤ منين عليه السّلام را گرفت و بلند كرد آن حضرت را به حدى كه سفيدى هاى زير بغل هاى ايشان نمودار شد و فرمود: فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ هر كه من مولى و اَوْلى به نفس اويم ، پس على علیه‌السلام مولى و اَوْلى به نفس او است؛ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه؛ خداوندا! دوستى كن با هر كه با على علیه‌السلام دوستى كند و دشمنى كن با هر كه با على علیه‌السلام دشمنى كند و يارى كن هر كه على را يارى كند و واگذار هركه على را واگذارد. پس حضرت از منبر فرود آمد و دو ركعت نماز خواند و به خيمه خود مراجعت فرمود و امر فرمود كه خيمه اى از براى حضرت اميرالمؤمنين علیه‌السلام در برابر خيمه آن حضرت برپا كردند و اميرالمؤمنين علیه‌السلام در آن خيمه نشست؛ پس حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود مسلمانان را كه گروه گروه به خدمت آن حضرت بروند و آن جناب را تهنيت و مبارك باد امامت بگويند و سلام كنند بر آن حضرت به ولایت مؤمنان و بگويند: اَلسَلام عَلَيك يا اميرالمؤمنين! پس مردمان چنين كردند، بعد ازآنکه تمام مردان تبریک گفتند؛ پیامبر امر فرمود زنان نیز بروند و تهنيت و مبارك باد بگويند و سلام كنند به آن جناب به سرپرستی مؤمنان پس همگى به جا آورند, بر اساس گزارش های تاریخی از جمله كسانى كه به ظاهر در اين باب اهتمام بیشتری از ديگران داشت عمربن الخطّاب بود می‌گفت: بَخِّ بَخِّ لَكَ يا عَلىُّ اَصْبَحْتَ مَوْلاىَ و مَوْلى كُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤْمِنَة يعنى به به از براى تو يا على، گوارا باد تو را، گرديدى آقاى من و آقاى هر مرد مؤمن و زن مؤمنه ای! ارشاد ج ۱ ص ۱۷۴؛ اعلام الوری ج ۱ ص ۲۶۱؛ کشف الغمه ج ۱ ص۲۳۷؛ بحارالانوار ج ۲۱ ص۳۸۸ ✅ لطفا شما هم مُبلّغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید 👇👇👇👇👇👇👇👇 لینک کانال در ایتا https://eitaa.com/astanevesal لینک کانال در روبیکا https://rubika.ir/astanevesal آدرس اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور ) https://www.astanevesal.ir/ 🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹