(20) ادامه از فایل قبل 👆👆 اما امروزه در روانشناسی آموزشی در دانشگاه ها و در آموزش پرورش به این امر توجه ویژه دارند و از نظر علمی ثابت شده است که میران علاقه مندی در میزان پیشرفت بسیار تاثیر گذار است؛ چه بسا اگر شما از کسی تقلید کنید که علاقه مندی لازم را نداشته باشید قطعاً میزان پیشرفتتان یک دهم کسی خواهد بود که علاقه مند است. دومین ویژگی تشابه صدای مقلِد با مقلَد است، البته این بدان معنا نیست که می توان از صدای مقلَد تقلید کرد؛ بلکه همانطور که گفته شد ما به هیچ عنوان اجازه نداریم از صدای کسی تقلید کنیم بلکه صرفا می توانیم از الحان صحیح مداحی تقلید کنیم؛ اما تشابه صدا را بدین خاطر مطرح می کنیم که اگر صدای مقلِد با مقلَد متفاوت باشد ممکن است مقلِد ناخودآگاه سعی کند صدای خود را شبیه صدای مقلَد کند و این کار در واقع همان تقلید صداست که کاملا مردود و غلط است. سومین ویژگی مقبولیت داشتن در بین علما؛ اهل فن و مردم است . چهارمین ویژگی داشتن تبحّر لازم و کافی در زمینه های شعر؛ مخاطب شناسی؛ مجلس داری و ... می باشد تا خود او اشتباه نداشته باشد که مقلِد را هم به گمراهی بکشاند به همین دلیل همواره از عبارت مداحان ذیصلاح ( دارای صلاحیت های مختلف مورد نیاز) نام برده و یاد می کنیم. پنجمین ویژگی در دست بودن منابع می‌باشد؛ یعنی کسی را انتخاب کنیم که به اندازه کافی نوار قابل تقلید از او در دسترس باشد و در میانۀ راه؛ ما با مشکل نبود مرجع مطمئن مواجه نشویم؛ لازم به ذکر است که باید توجه داشته باشید تمام نوارها یا سی دی ها و مداحی ها مقلَد شما قابل تقلید نیست. 2️⃣ انتخاب نوار یا سی دی مورد نظر برای تقلید: بعد از انتخاب مقلَد گام بعدی انتخاب یکی از مداحی های مقلَد برای تقلید کردن است؛ انتخاب اولین الگوی تقلیدی از مقلَد از حساسیت بالایی برخوردار است؛ اما نوارها یا سی دی های بعدی حساسیت کمتر خواهد شد. اگر ندانیم چه سی دی یا نواری را برای تقلید کردن انتخاب کنیم ممکن است با شکست یا کندی در پیشرفت مواجه شویم؛ با توجه به آنچه گفته شد اولین نوار و خواندنی که برای تقلید کردن انتخاب می کنیم باید چند ویژگی داشته باشد تا بتوانیم نتیجۀ بهتری بگیریم. الف ) سعی کنید نواری را انتخاب کنید که مقلد در آنها شعرهایی را خوانده که در طول مصرع های بلندی ندارد بلکه کوتاه است؛ اشعاری که در اوزان « فعولن فعولن فعول» « مفاعیلن، مفاعیلن، مفاعیل» « فاعلاتن فاعلاتن فاعلن» « مفتعلن مفتعلن فاعلن» « فاعلاتن مفاعلن فعلن» سعی کنید خواندن هایی که در آن اشعاری با طول مصراع های بلند است را برای اولین کار تقلیدتان انتخاب نکنید؛ زیرا غالبا شما در ابتدای کار استرس زیادی خواهید داشت و از تاثیرات استرس زیاد کم آوردن نفس است؛ دلیل پزشکی آن هم این است که وقتی شما دارای استرس هستید بطور طبیعی از تپش قلب بالایی نیز برخوردارید و نبضتان هم سریعتر و بیشتر از مواقع دیگر میزند که این موضوع موجب گردش خون سریعتر می گردد و نتیجتاً شش ها باید اکسیژن بیشتری به خون منتقل و دی اکسید کربن بیشتری هم دریافت کنند که نهایتا منجر به کم آوردن نفس می گردد. پس سعی کنید خواندن هایی را برای اولین تقلیدتان انتخاب کنید که در آنها اشعاری با طول مصراع کوتاه خوانده شده باشد تا بتوانید راحت تر به امر تقلید بپردازید. ب) مداحی نوار انتخاب شده در پرده و طبقه صوتی بالا اجرا نشده باشد که افراد مبتدی از تقلید آن عاجز باشند بلکه لازم است در پرده های صوتی پائین ( پرده صوتی ۲ الی ۹ ) خوانده شده باشد. غالبا غرلیاتی که در ابتدای مجالس خوانده می‌شود یا اشعاری که در اواخر جلسه ( بعد از سینه زنی ، شور و ...) در این پرده های صوتی است. لذا توصیه می شود برای شروع کار تقلید شش یا هفت بیت اول این غزلیات را تقلید کنید مابقی را بگذارید برای مراحل. ضمنا گاهی مواقع مداحان در خواندن های خویش اشعار زمزمه ای را نیز می خوانند که غالباً بصورت نرم و در پرده های صوتی پائین اجرا می‌شود که بعضی از این اشعار زمزمه ای به دلیل اینکه علاوه بر نرم خوانی از آهنگ دارای ریتم منظم وملایمی برخوردار هستند مناسب برای شروع ( جلسه اول ) امر تقلید می باشند. اما توصیه می شود تقلید سینه زنی را مبنای کار و تمرین خود قرار ندهید زیرا هر چند سینه زنی علی ظاهر سبکی سبک و راحت است. آن هم به دلیل ریتمی بودن آن است که تقلید را ساده می کند اما آموزۀ لحنی ندارد و پیشرفتی برای شما محسوب نمی شود؛ https://eitaa.com/astanevesal