🔷 اما عصر ظهور : ❓چرا خداوند دیگر رسولی نمی‌فرستد تا با حربه‌های آشکار و پنهان ابلیس مبارزه کند؟ ▪️ چون خداوند در دوران طاغوت‌های آشکار و پنهان هرچه را لازم بوده به واسطه انبیا و ائمه علیهم السلام به ما یاد داده و حالا نوبت عمل مردم به آموزه‌های فرا گرفته شده از آنهاست. در این صورت عصر ظهور فرا می‌رسد و چون تاریخ مصرف تفکر طاغوت به پایان رسیده طاغوت‌ها نابود می‌شوند؛ اما نه به واسطه زور. چون اگر به واسطه زور و قدرت تکوینی طاغوت‌ها نابود می‌شدند در زمان حضرت علی علیه السلام هم چنین کاری شدنی بود؛ ولی باید اعتبار تفکر طاغوتی در دل اغلب مردم شکسته شود تا طاغوت‌ها نابود شوند. 🔹 فلسفه و چرایی عصر ظهور ▪️ ۱_ تحقق حاکمیت جهانی ▪️ ۲_ آماده شدن زمینه برای تکامل تمام انسان‌ها این دو هدف در واقع بر می‌گردد به جلوه رحمانیت و اصالت الاحسان خداوند؛ لذا ظهور مصداق تکمیل لطف حضرت حق است برای صالحان. ▪️دلایل نقلی بر حتمیت عصر ظهور: 🔹۱_حیات دوباره اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ ُيحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَينَا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (حدید،۱۷) امام صادق (عليه السلام) فرمود: مراد این است که خداوند زمین را به واسطه عدالت حضرت مهدي عج در دوران ظهورش زنده خواهد کرد پس از آن که به سبب ستم سردمداران گمراهي مرده باشد. (الغيبة نعمانی، ص ۳۲) ▪️۲_ غلبه اسلام بر جمیع ادیان ▫️يرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ الله بأفواههم و يأبَى اللهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهَ وَ لَو كَرِهَ الْكافِرُون. ▫️هوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بالهدی ليُظْهِرَهُ عَلَى الَّدِينِ كُلِهِ وَ لُو كَرِه المشرکون. ابوبصیر می‌گوید از امام صادق (علیه السلام) در مورد آیه فوق پرسیدم فرمود: قسم به خدا! هنوز تأویل آن نیامده و تأویل آن نمی‌آید تا اینکه قائم خروج کند. پس هنگامی که قائم خروج کرد؛ کافری به خدا و مشرکی به امام باقی نمی‌ماند مگر اینکه خروج او را کراهت دارد و حتی اگر کافر یا مشرکی در دل سنگی پنهان شده باشد آن سنگ می‌گوید ای مؤمن درون من کافری هست؛ مرا بشکن و او را بکش (كمال الدين و تمام النعمة، ج ۲، باب ۵۸، ح ۷) 🔹۳_بندگان صالح وارثان زمین وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثها عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (أنبياء، ۱۰۵) امام باقر (عليه السلام) فرمود: «مقصود از بندگان شایسته‌ای که زمین را به ارث می‌برند امام مهدي و ياران او هستند.» تفسیر قمی، ج ۲، ص ۵۲ https://eitaa.com/archive_dinefetri 🪞@atash_bandegi🪞