👆👆👆
🔹ایشان مى فرمايد: «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ؛ اگر باطل از آميختن با حق جدا مى گرديد، بر كسانى كه طالب حقّند پوشيده نمى ماند و اگر حق از آميزه باطل پاك و خالص مى شد زبان دشمنان و معاندان از آن قطع مى گرديد». چه تعبير جالب و گويايى،
#باطل اگر در شكل اصليش نمايان شود خريدارى ندارد و
#حق اگر به صورت خالص عرضه شود زبان بهانه جويان را قطع مى كند، لذا بديهى است نه
#حق_خالص، مشكل
#هواپرستان را حل مى كند؛ چرا كه منافع آنها در باطل نهفته است و نه
#باطل_خالص آنها را به مقصد مى رساند؛ چرا كه مردم از آنها حمايت نخواهند كرد. اينجاست كه به سراغ آميختن حق و باطل مى روند، همان چيزى كه تمام سياستهاى مخرّب دنيا را مى توان در آن خلاصه كرد.
🔹امام علی (ع) در اين مورد مى فرمايد: «وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْث وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِی الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللهِ الْحُسْنى؛ ولى بخشى از اين گرفته مى شود و بخشى از آن و اين دو را به هم مى آميزند و در اينجا است كه
#شيطان بر پيروان و دوستان خود مسلّط مى شود و تنها كسانى كه مشمول رحمت خدا بوده اند از آن نجات مى يابند!». اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه آميختن حق و باطل به يكديگر مانع از شناخت باطل نيست، هر چند به دقّت و كنجكاوى يا پرسش از آگاهان نياز دارد. به همين دليل امام علی (ع) مى فرمايد: در گير و دار آميزش حق و باطل
#شيطان بر دوستان و پيروانش چيره مى شود و خداجويانِ حق طلب، از خطر گمراهى در اين گونه جريانات در امانند.
🔹آرى
#مستضعفين_فكرى و
#ساده_لوحان ممكن است در اين ميان ناآگاهانه در دام شيطان بيفتند؛ در حالى كه آنها نيز اگر
#رهبر و راهنمايى براى خود انتخاب مى كردند، گرفتار چنين سرنوشتى نمى شدند. به اين ترتيب مردم در برابر آميزش حق و باطل به سه گروه تقسيم مى شوند: گروه اول همان «الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى» [۲] و به تعبير ديگر
#حق_طلبان_آگاه و مخلصند كه به لطف پروردگار از توطئه هاى شوم فتنه جويان در امانند. گروه دوم هوى پرستان بهانه جو هستند كه مى خواهند به بهانه حق در راه باطل گام بگذارند و در واقع نيمه آگاهند و با پاى خود در دام شيطان مى روند. گروه سوم افراد ساده لوحى هستند كه تشخيص حق از باطل در اين آميزه خطرناك براى آنها مشكل است و ناآگاهانه گرفتار دام شيطان مى شوند مگر اين كه در پناه
#رهبر_آگاه و فرزانه اى جاى گيرند.
پی نوشت:
[۱] در اين زمينه به كتاب الغدير فى الكتاب و السنة و الادب، امينى، عبد الحسين، مركز الغدير للدراسات الاسلامية، قم، ۱۴۱۶ ق، چاپ اول، ج ۱۰ مراجعه شود.
[۲] اين جمله اقتباس از سوره انبياء، آيه ۱۰۱ «إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ» مىباشد كه به دنبال آيات مربوط به جهنم آمده، و اشاره به اين دارد كه اين گروه در جهنّم گرفتار نمى شوند و از آنجا كه فتنه هاى دنيا، جهنّم دنيا محسوب مى شود حضرت علی (ع) مى فرمايد اين گروه در دنيا نيز گرفتار فتنه هاى شياطين نمىشوند.
📕پيام امام امير المومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۲، ص ۵۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فتنه