🔴 استمرار خطّ صلح و ستیز
شرح فرازی از زیارت عاشورا (قسمت چهارم)
یکی از مهمترین فرازهای زیارت عاشورا این فراز است که عرض میکنیم:
💠 « یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»
در کتاب ارزشمند "کیمیای وصل" که سیری در معارف زیارت عاشورا است، در بخشی از شرح این عبارت آمده است:
✍ « در این فراز با "اِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ" به زائر حسینی توجه داده شده که خطّ صلح و آشتی و سازش با کسانی که هماهنگ با ایده و فکر و مرام اهل بیت پیامبر (صلوات اللّه علیهم) میباشند، و جنگ و حرب با کسانی که با آنها در مخالفت و ستیز میباشند، توقف بردار نبوده و محدود به زمان و مکان و دوره و محیط خاصّی نمیباشد و تا قیامت که نقطه پایان زمان است، امتداد دارد و برای تحقق چنین امری، هم باید دوستانشان را شناخت و هم باید با آنها در سلم و دوستی و آشتی بود و هم باید دشمنانشان را شناخت و هم باید با آنها در جنگ و ستیز باشیم.
✅ این فراز به زائر میآموزد که تو نباید فقط با علیاکبر (علیه السّلام) و قاسم بن الحسن (علیه السّلام) در سلم و آشتی بوده و با عمر بن سعد و شمر در جنگ و ستیز باشی، بلکه این خط دوست شناسی و دشمن شناسی استمرار داشته و در هر زمانی باید با حسینی مسلکان در سلم بوده و با یزیدی منشان در حرب باشی...
زائر وفادار، از خفقان و تهدید و ارعاب نمیترسد و یأس و ناامیدی را به خود راه نمیدهد و جرأت در ادامه مبارزه در او کمرنگ نمیشود و در دوران غیبت "ولیّ"، محبّت و عشق و وفاداری به ولیّ را به نائب او اظهار میکند و خود را با تولّی نسبت به نائب ولی و تبرّی از دشمنان او محک میزند.»
📚 منبع: کیمیای وصل، نشر تراث، ص226
امّا بر خلاف این دستور العمل عاشورایی که از اهل بیت (علیهم السّلام) به ما رسیده است، شیخ محمود
#حلبی (رهبر انجمن حجتیّه) بدون توجه به "الی یوم القیامة"، ستیز با دشمن را منحصر به عصر معصوم نموده و اعتقادش این بود که اوّل رهبر معصوم پیدا کن، بعد برو جانت را بده.‼️ شیعه میگوید در عصر غیبت جهاد نیست.‼️ :
https://t.me/hojjatiyeh/348
این مطلب ادامه دارد....