♦️أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ 🔶ترجمه : كجاست آنكه خون شهيد كربلا را انتقام كشد. ◀️شرح : بدانكه از جمله القاب آنحضرت المنتقم است در كتاب كمال الدين صدوق (1) رحمه الله روايت شده كه آنحضرت رد سن طفوليت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقية الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه و در كتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در اءسماء و اءلقاب آنحضرت بشماره 138 چنين نقل مى كند و در خطبه غديريه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمين . حاصل آنكه از بعضى اخبار و روايات استفاده ميشود كه از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قيام آنحضرت(ع) خونخواهى و انتقام است از كسانى كه از نظر افكار و اخلاق و اعمال از قاتلين جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسين(ع) بشمار مى آيند، و نيز شفا دادن قلوب مؤ منان است .در تفسير عياشى (2) از امام پنجم(ع) نقل شده كه در تأويل اين آيه مباركه : و من قتل مظلوما اسرا: 33- و كسى كه بى گناهى را بكشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار داديم پس در خونريزى از حد تجاوز نشود كه البته او مورد نصرت و يارى است . فرمود (مصداق ): او حسين(ع) است و مائيم ولى خون او، و چون قائم ما قيام كند خون بهاى او را طلب مى نمايد، و مى كشد تا آنكه گفته ميشود كه او در قتل اسراف مى كند. ⭕و آنگاه فرمود: مقتول حسين(ع) است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست كه غير قاتل كشته شود انه كان منصورا و دنيا بسر نيايد تا اينكه شخصى از آل رسول خدا(ص) قيام كند و بر دشمنان - پيروز شود و زمين را از قسط و عدل پر كند، همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد. 📚پی نوشت ها: 1- ص 384 چاپ مكتبة الصدوق . و احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى قمى از اصحاب امام جواد و هادى و عسكرى عليهم السلام است و گفته اند در زمان حضرت عسكرى (ع ) از دار دنيا برفت و قبرش در نزديكى پل ذهاب باختران ميباشد. 2- مجلد دوم ص 290 به نقل بحار مجلد 44 ص 218. کانال عطر قــــ💗ـــرآن 🆔 @AtreQuran