👆 ادامه 👆 ✅ شاخص: 🔻این سخنان امام انقلاب (مد ظله العالی) است: ▪️ پيام مبعث در حد درك و قدرت استفاده‌ى ماست. آنچه كه به طور اجمالى مى‌شود فهميد و گفت، اين است كه «بعثت نبى‌اكرم در قلمرو وجود فردى و تحول درونى انسان و همچنين در قلمرو حيات اجتماعى انسان و زندگى جمعى، هدفى را مشخص و معين كرده است. در قلمرو وجود فرد -كه اصل هم همين است كه تحولى در انسان به‌وجود آيد- آياتى در كلام اللَّه آمده است. مثل اين آيه‌ى شريفه‌ى سوره‌ى آل‌عمران: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ.» اين تزكيه و آموختن كتاب و حكمت، همان تحول درونى انسان است. انسان براى اين‌كه به هدف خلقت خود برسد، بايد به هدف بعثت انبيا درباره‌ى خود نائل شود. يعنى متحول گردد؛ درست شود؛ خوب شود و از آلودگيها و پستيها و عيبها و هواجسى كه در درون انسان است و دنيا را به فساد مى‌كشاند، نجات پيدا كند. اين، در قلمرو وجود فرد است. بعثت براى اين است. 🔻در بيانى هم كه فرمودند «بعثت لاتمم مكارم الاخلاق»، باز برگشتش به اين است. «برانگيخته شده‌ام كه مكرمتهاى انسانى را كامل كنم.» يعنى تهذيب انسان؛ تزكيه‌ى انسان؛ انسان را به حكمت سوق دادن؛ او را از جهالت بساطت عاميانه به فهم و زندگى حكيمانه رساندن. اين، در مقوله‌ى فرد و در قلمرو حيات فردى است. در قلمرو حيات اجتماعى، چيزى كه به‌عنوان هدف معين شده است، عدالت اجتماعى است. «ليقوم الناس بالقسط». «قسط» با «عدل» فرق مى‌كند. عدل يك معناى عام است. عدل همان معناى والا و برجسته‌اى است كه در زندگى شخصى و عمومى و جسم و جان و سنگ و چوب و همه‌ى حوادث دنيا وجود دارد. يعنى يك موازنه‌ى صحيح. عدل اين است. يعنى رفتار صحيح؛ موازنه‌ى صحيح؛ معتدل بودن و به سمت عيب و خروج از حد نرفتن. اين، معناى عدل است. لكن قسط، آن‌طور كه انسان مى‌فهمد، همين عدل در مناسبات اجتماعى است. يعنى آن چيزى كه ما امروز از آن به «عدالت اجتماعى» تعبير مى‌كنيم. 🌀 مکث: 🙏ای کاش این جمله‌ها را تیتر روزنامه‌هایمان می کردیم: ♻️ رابطه بعثت و تحول درونى انسان بعثت و قلمرو حيات اجتماعى انسان براى اين‌كه به هدف خلقت خود برسد، بايد به هدف بعثت انبيا درباره‌ى خود نائل شود. ✳️ بعثت و عدالت اجتماعی 💠باید باور کنیم که: 🔹یک: همچنان جریان بعثت، برگزیدگان مبعوث شده را می طلبد. 🔸دو: و مبعوث شدگان با بهره‌مندی از الهامات الهی، نسبت به جامعه خود تکلیفی بزرگ بر دوش دارند. 🔹سه: و مخاطبان قهرمانان بعثت مردمان‌اند. چه «فمنهم من هدی الله»: گروهی را خداوند مورد لطف خود قرار داده و هدایت کرد. و چه «و منهم من حقت علیه الضلالة»: و گروهی از دعوت پیامبران اعراض کرده و روی برگرداندند. 🔸چهار: قهرمانان جریان بعثت، گواهان خداوند برای مردمان گرداگرد خویشند. شهید ابراهیم هادی برای جوانان پیرامون و سرزمینش و شهید سلیمانی برای نسلی نوخاسته و برپا در همه سرزمین ها. 🔹پنج: جریان عمومی مردمان همواره در معرض اعوجاج است. «فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم» وقتی آنها منحرف شدند، خدا قلوبشان را به انحراف واداشت. و رسالت قهرمان مبعوث شده نشان دادن انحراف، و حتی انحرافات کوچک است تا مردمان به راه بازگردند. 🔸شش: بعثت، حتی برای رسولان الهی بروز اراده تکوینی خداوند نیست. علامه طباطبایی می‌نگارند: «رسالت و دعوت پیامبر از باب اراده تکوینی نیست که وقتی می‌گوید: بت‌ها را عبادت نکنید، مشرکین مجبور به آن شوند و بگویند دعوت، آسمانی نیست و این مرد در ادعای نبوتش دروغ می گوید بلکه دعوت نبوی هم مانند سایر دعوت‌ها عادی است. خداوند هم به خاطر آن اشخاصی را مبعوث می‌کند تا شما را به عبادت خدا و دوری از طاغوت‌ها دعوت کنند، و حقیقت این دعوت انذار و تبشیر است. دلیل بر این معنی هم آثاری است که از امت‌های گذشته باقی مانده و از نزول عذاب حکایت دارد.» 🌺 بعثت روزی‌مان باد. @avand98