🔰 دهه بینشی شعبانیه (۱۰) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی) 🌺 میلاد فرخنده نگین انگشتری هستی، حضرت بقیةالله‌الاعظم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را تبریک می‌گوییم. 💠 نقطه بروز کمال: 🔺جریان کلی هدایت و سیر عوالم از هبوط تا عصر ظهور است. عالم شمسی دارد و قمری نور آن خورشید عالم‌تاب را منعکس می کند؛ سیر نورانیت عالم و جدال با تاریکی تا آن‌جا ادامه خواهد داشت که با تجلی نهار، اثری از ظلمت در پهنه‌ی کائنات باقی نماند و مخلوقات با ظهور نور دین نبی‌اکرم (صلی الله علیه وآله) به کمال حقیقی و عبودیت حضرت حق برسند. نقطه‌ی بروز این کمال و تجلی نهار، ظهور وجود مقدس حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. 💠 حقیقت عصر ظهور: 🔺حقیقت عصر ظهور، تجلی کلمه‌ی تامه‌ی الهی در پهنه‌ی عالم است. وجود مقدس نبی‌اکرم (صلی الله علیه وآله) از مسیر و مجرای خلیفه‌ی تام ایشان تجلی می کند و به عمر دولت باطل خاتمه می‌بخشد. 💠 کلمه نور: 🔺در واقع، مقیاس تحولاتی که در مباحث مهدویت باید در نظر گرفته شده و حوادث در نسبت با آن تنظیم شوند، ظهور «کلمه‌ی نور» در سرتاسر عالم است؛ هرگاه در تحلیل‌های خود از این مقیاس افول کنیم، دچار خُردنگری در مساله‌ی کلانی چون ظهور حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهیم شد و از ابعاد وسیع آن غافل خواهیم ماند. 💠 مصداق غیب: 🔺طبق معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) يكي از مصادیق غيب، وجود مقدّس امام‌زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. ارتزاق از مراتب عالی هدايت قرآن، متکی بر ايمان به ایشان می‌باشد؛ و لذا اسرار والای قرآن جز با ايمان به آن حضرت براي انسان گشوده نمي‌شود. 💠 تحول: 🔺در عصر ظهور، از جانب عالم غیب، دستی بر عالم دنیا و اراده‌های انسان‌ها بُرده می‌شود و این عوالم را متحول می‌کند. محور این تحول هم وجود مبارک و مقدس امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ این ید مبارک، مدیر و سرپرست تحولات و تغییرات عصر ظهور است. نقش اصلی ظهور را ایشان به عهده دارند؛ ایفای نقش‌های کلیدی در تحقق عصر ظهور، در ظرف وجودی ما نمی‌گنجد؛ ما هم دخیلیم، هم هیچ کاره! 💠 فراتر از تحول تمدنی: 🔺عصر ظهور، عصر برپا شدن «مدرنيته‌ي اخلاقي» و يا حتي تحقق «تمدّن اسلامي» نيست! چيزي فراتر از يك تحول تمدني اتفاق مي‌افتد؛ مقیاس تحولات عصر ظهور، از مقیاس تحولات تمدنی نیز فراتر است. نشئه‌اي از عالم به نشئه‌ي ديگر، و عالم دنيا به عالم ديگري تبديل مي شود. به بیان دیگر می‌توان گفت با ظهور حضرت، درجاتی از جنت در عالم جاری می‌شود و انسانی که به عالم دنیا هبوط كرده بود، زندگی تازه‌ای از سر می گیرد و طعم حقیقی بندگی را در ملکی که آن حضرت به پا می‌کنند، می‌چشد. 💠 تجلی امام: 🔺گاه ممکن است تصور ما از عصر ظهور این باشد که حضرت، فاعل معدّ تحولات هستند؛ یعنی در ظرف عالم، استعدادهایی هم چون حیات، نور و عدل وجود دارد، و حضرت با ظهورشان کمک می‌کنند تا این ظرفیت‌ها به شکوفایی برسند. اما حقیقت چیز دیگری است؛ همه‌ی این تحولات، تجلیات وجود خود حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند. در واقع، آن چه در عصر ظهور محقق می شود، ظهور خود حضرت در عالم است. 💠 اکنون...: 🔺اکنون که در دوره‌ی احتجاب و غیبت ظاهری امام (علیه‌السلام) به سر می‌بریم، معارف بلندی از اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) پیش روی ماست که تکلیف و الزامات حرکت به سوی عصر ظهور را برای ما روشن می‌کند. 💠 فقیه: 🔺فقها نه تنها حافظان شریعت و حقیقت بوده‌اند، بلکه واسطه‌ی فیض حضرت در دوره‌ی غیبت نیز بوده‌اند؛ و جامعه‌ی شیعه را هدایت کرده‌اند. دست هدایت حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آستین فقها بیرون آمده و هدایت ظاهری و باطنی و سازمان دهی شیعیان را سرپرستی کرده است. 💠 فرآیند مبارک: 🔺یکی از الزامات دوره‌ی ما برای قدم برداشتن در اندیشه‌ی مهدویت و حرکت به سمت عصر ظهور، امتداد بخشیدن به همین حرکت تکاملی است. اگر جامعه‌ی شیعه از دوره‌ی مرجعیت به نظام ولایت فقیه رسیده، محصول فراز و نشیب‌های تاریخی فراوانی بوده است. ۱۰ @avand98