متن خلاصه شدۀ شب سوم محرم: شنبه 17 تیرماه 1403 ✅ بحث به اینجا رسید که انسان ها در نگاه خداوند از چهار عنوان خارج نیستند که عبارتند از «هالکون»، «معذَّبون»، «ناجون» و «فائزون». 1️⃣ «هالکون» کسانی هستند که با خداوندی خدا مخالفت دارند و اعتقادات آنها نسبت به خدا و دین او صحیح نیست. 2️⃣ «معذَّبون» کسانی هستند که اعتقادات آنها صحیح است ولی در مقام عمل به درستی عمل نمی کنند این گروه مورد عقاب قرار می گیرند تا پاک شده لایق شفاعت شوند و از عذاب رهایی یابند. 3️⃣ «ناجون» کسانی هستند که نه در اعتقادات مشکلی دارد و در مقام عمل در نیجه اهل نجاتند. 4️⃣ «فائزون» از «ناجون» بالاتر هستند به این گونه که نه تنها در اعتقاد و عمل به درستی عمل می کردند بلکه دین خدا را نیز در میان مردم ترویج می کردند و شبهات را پاسخ می گفتند. این گروه به مقدار خدمتی که انجام داده اند دارای مقام بالا هستند. 📌 ما انسان ها یک ظاهری و دنیوی داریم و یک باطنی. ظاهر انسان قیافۀ انسانی اوست ولی گاه باطن انسان ها متفاوت است. در روایت است که حرام خواران به شکل خوک، سخن چینان به شکل بوزینه و ظالمان به شکل سگ محشور می شوند. 📌اعمال ما نیز یک ظاهر و یک باطن دارد. نمازی که می خوانیم دارای یک سری الفاظ و حرکات ظاهری است ولی در باطن برای خدا خوانده شود دارای نورانیت عجیبی است و جان و چهرۀ انسان را نورانی می سازد. خداوند در قرآن می فرماید: ای پیغمبر! روزی اهل ایمان را مشاهده می کنی که با چهره های نورانی در صورت هایشان و طرف راستشان (که اعمالشان به دست راستشان داده می شود) وارد محشر می شوند و این چهره ها از نور تلؤلؤ دارد. این نور در دنیا که عالم حجاب است قابل مشاهده نیست. 📌حتی دنیا نیز ظاهر برای آخرت است و آخرت، باطنِ این دنیا است. پل صراط که بالای جهنم است باطن عالم دنیا است زیرا شهوات دنیوی همان آتش است اگر کسی از شهوات دنیا عبور کند از آتش آخرت به راحتی از آن پل عبور می نماید. ❗️در روایت است وقتی عده ای در جهنم عذاب می شوند، به خازن و مالک جهنم می گویند: از خداوند بخواه مقداری عقاب ما را تخفیف دهد آنها چهل سال این درخواست و التماس را مطرح می کنند ولی خازن جهنم بعد از چهل سال بی توجهی به آنها می گوید: آیا انبیاء الهی به سوی شما نیامدند و آیا به شما تذکر ندادند چرا گوش نکردید؟! ❗️ در روایت است که شیطان یک بار به خداوند عرضه داشت آیا از من بدتر هم خلق کرده ای؟ فرمود: آری. شیطان با فرشته ای وارد دوزخ شد و آن فرشته جایگاه او را در جهنم به وی نشان داد. سپس او را پائین تر بردند و جای افراد دیگری را به او نشان دادند. در روایت است که شیطان می گفت وقتی وارد دوزخ شدیم آتش های جهنم به ما حمله می کردند و اگر آن مَلَک با ما نبود گرفتار آتش می شدیم. شیطان با آنکه محل عذاب خود را مشاهده کرد ولی به سبب بغضی که دین خدا داشت و تکبری که در وجودش بود نمی توانست سر خود را پائین آورد. 👈 در روایت است که یعنی ظلم ها بر سه گونه است: گاه ظلمی است که هرگز بخشوده نمی شود که همان شرک است، قِسم دیگر ظلمی است که خداوند آن را ترک نمی کند مگر اینکه بررسی شود که حق الناس است و ظلم دیگری وجود دارد که قابل عفو است. حق الناس نیز گاه جنبۀ مالی دارد و گاه جنبۀ آبروئی و گاه جنبۀ اعتقادی یعنی کسی موجب می شود اعتقاد دیگری خراب شود. خداوند در سورۀ یس می فرماید: ما نه تنها اعمال انسان ها را ثبت می کنیم بلکه آثاری که بر آن مترتب می شود را نیز مکتوب می کنیم. گاه یک عملِ گناه آلود به ظاهر ضعیف و کم اهمیت است ولی دارای آثاری منفی بسیاری است که سال ها ادامه پیدا می کند. ✅ «هالکون» در یک قالب کلی به سه دسته تقسیم می شوند: 1️⃣ جمعی با علم و از روی عمد، حق را نپذیرفتند. 2️⃣ گاه جاهل مقصّر هستند یعنی می توانستند تحقیق کنند ولی نکردند. 3️⃣ گاه جاهل قاصر هستند یعنی اصلا خبر نداشتند واقعیت هایی وجود دارد تا بخواهند تحقیق نمایند. این گروه به نقلی معذور هستند و طبق نقلی در روز قیامت حق را به آنها عرضه می کنند و اگر قبول کردند و یا رد نمودند در مورد آنها تصمیم گرفته می شود. 💠 «هالکون» نیز به چهار دسته تقسیم می شوند: ▪️ کسانی که با کفر از دنیا رفتند. ▪️ کسانی که مشرک بودند و از دنیا رفتند. ▪️کسانی با نفاق و به عنوان منافق از دنیا رفتند. ▪️کسانی که با عناد به دین خدا و لجاجت از دنیا رفتند. البته اگر کسی قبل از مرگ توبه کند از این عنوان خارج می شود.