🔒💭 ۳۹۸ :❓ سؤال کننده:خانم نوری، تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۲ سلام خدمت استاد علوی و تشکر از دست‌اندر کاران پاسخگویی به سؤالات کاربران🌺 لطفا نظر علمای اهل تسنن را نسبت به حضرت مهدی ارواحنا فداه _تولد، غیبت، ظهور _ بیان کنید‌. ۳۹۸: سلام دوست عزیز🌹 اهل سنت برای ائمه علیهم‌السّلام موقعیت علمی و تقوای بسیار بالایی قائلند و برای آنان کراماتی✨ نیز نقل نموده‌اند اما معتقد به انتخاب آنان از سوی خداوند به عنوان جانشینان و خلفای دوازده‌گانه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌ نبوده و ایشان را از گناه و خطا معصوم نمی‌دانند و عصمت را مختص انبیا می‌دانند. 🔑اما تفاوت‌های شیعه و سنی در بحث مهدویت: ⛅۱. یکى از اختلافات مهم در این‌باره آن است که آیا مهــ«ع»ـدى شخصیتى معیّن و شناخته شده است یا شخصیتى نامعیّن و ناشناخته، که با این نام و اوصاف خواهد آمد. بسیارى از علماى اهل سنت، مهدویت را «نوعى» دانسته، مى‌گویند: «پس از این در آخرالزمان، در زمانى نامشخص فردى نامعیّن، از پدر و مادرى ناشناخته با این نام و اوصاف متولّد خواهد شد و انجام وظیفه خواهد کرد.» ☀اما شیعه امامیه و شمارى از اهل سنت، مهــ«ع»ـدى را «شخصى»، یعنى فردى شناخته شده و معیّن مى‌دانند و معتقدند: «او پیش از این متولد شده و هم اکنون به زندگى خود ادامه مى‌دهد.» معتقدان به شخصى بودن مهدویت، مصداق بشارت‌هاى رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله درباره مهـــ«ع»ـدى را، همان مهـــ«ع»ـدى موعود، فرزند امام حسن عسکرى علیه‌السّلام دانسته‌اند. در بررسى احادیث مهدوی و اسناد و مدارک دیگر اسلامى، به دلایل و شواهدى برمى‌خوریم که «مهدویت شخصی» را تأیید مى‌کند -براى مطالعه بیشتر و ارزیابى این دلایل📚رجوع شود به: فصلنامه انتظار، شماره ۱۱و۱۲؛ مقاله مهدویت و مذاهب اسلامى، ص۳۴۳تا۳۴۶-. ⛅«مهدویت نوعى» پیامدهاى منفى فراوانى دارد؛ چون بر اساس آن، در جهان کنونى، اولى الامرى معصوم، امام و خلیفه قریشى تبار و فردى معصوم از اهل بیت علیهم‌السّلام که همراه قرآن باشد، وجود نخواهد داشت. در نتیجه شمار زیادى از احادیث صحیح رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تکذیب خواهد شد😦 و از آن‌جا که ساحت مقدس رسول حقّ، از هر گونه دروغى منزّه است؛ پس باید اولى الامر معصوم، خلیفه‌اى قریشى تبار و فردى معصوم از اهل بیت علیهم‌السّلام❤، در جهان وجود داشته باشد. ☀۲. شیعه معتقد است رهبر موعود، م ح م د بن حسن عسکرى علیهم‌السّلام است که سال ۲۵۵ ه.ق متولّد شد و پدرش امام حسن عسکرى علیه‌السّلام بر امامت او تصریح کرده است. او سپس به اذن خدا، غیبت صغرى▪ و کبرى ⬛ نمود. غیبت صغرى هنگامى بود که خداوند، وى را از نیرنگ حکومت عباسى نجات داد. وى از هنگام تولّد، مخفى زیسته، پدرش او را از دیده‌ها، پنهان مى‌کردند. پس از وفات پدرش در ۲۶۰ ه.ق شیعیان به واسطه نوّاب اربعه، با او ارتباط داشتند. نیابت آنان ۶۹ سال -۲۶۰ تا ۳۲۹ ه.ق- طول کشید. غیبت کبرى، پس از وفات نایب چهارم آغاز شد. ⛅ اما بیشتر اهل سنت معتقدند که مهــــ«ع»ـــدى هنوز متولّد نشده و در آخرالزمان به دنیا مى‌آید. برخى از آنان نیز روایت‌هایى نقل مى‌کنند که مهدى آخرالزمان، هم نام پیامبر بوده و پدرش، هم نام پدر گرامى رسول خدا -عبداللّه- است. دسته‌اى از اهل سنّت که تولّد حضرت مهـــ«ع»ـدى را پذیرفته‌اند، درباره سال ولادت یا ماه و روز آن و نیز پدر گرامى او، اختلافاتى با شیعه دارند. برخى از علماى اهل سنت -مانند عبداللَّه بن محمد مفارقى، ابن طلحه شافعى، دیار بکرى و...- سال ولادت حضرت مهــ«ع»ـدى را ۲۵۸ ه.ق دانسته‌اند؛ ولى علمایى مانند ابن اثیر، ابن عربى، سبط ابن جوزى حنفى، صلاح الدین صفرى، ابن صباغ مالکى، ابن حجر مکى همانند شیعه سال ولادت او را ۲۵۵ ه.ق مى‌دانند. درباره ماه و روز ولادت مهــــ«ع»ـــدى موعود نیز -علاوه بر نیمه شعبان- ۲۳رمضان، ۹ربیع الاول، ۸شعبان و... اشاره شده است. "فصلنامه انتظار، شماره ۱۱و۱۲، مقاله مهدویت و مذاهب اسلامى، ص۳۴۰و۳۴۱." ⛅۳. یکى دیگر از اختلافات، درباره تبار و نام پدر حضرت مهـــ«ع»ـدى موعود است. برخى از اهل سنت، آن حضرت را از نسل امام حسن علیه‌السّلام و بسیارى او را از نسل امام حسین علیه‌السّلام دانسته‌اند. شمارى از دانشمندان سنى -همانند عالمان شیعه- نام پدر مهــ«ع»ـدى را حسن و آن حضرت را فرزند امام حسن عسکرى علیه‌السّلام دانسته‌اند. برخى نیز بر اساس زایده‌اى که در یک حدیث وجود دارد، نام پدر آن حضرت را، همانند نام پدر رسول اکرم صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله «عبداللَّه» دانسته‌اند. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓