📖نکات تفسیری آیه شریفه۳۶:
از آیه «انّى جاعل فى الارض خلیفة» که قبلاً خواندیم، استفاده مىشود که غرض اصلى از خلقت آدم این بود که وى در زمین زندگى کند، ولى زندگى در زمین نیازمند یک نوع آمادگى بود و باید آدم بداند که:
۱- آزاد مطلق نیست در زندگى او، امر و نهى و تکلیف وجود دارد
۲- ابلیس دشمن اوست وچه بسا با سوگند و وعدههاى دروغ، انسان را فریب دهد
۳- اطاعت از شیطان، عامل سقوط اوست
۴- توبه، وسیله جبران است
امام رضا علیه السلام مىفرماید: ماجراى لغزش آدم، قبل از رسیدن به مقام نبوّت بوده و از لغزشهاى کوچکى بوده که قابل عفو است. [۲۸۶]
شیطان براى ایجاد لغزش، دست به هر نوع تاکتیک روانى وتبلیغاتى زد، از جمله:
الف: براى آدم و حوّا سوگند یاد کرد «قاسمهما» [۲۸۷]
ب: قیافهى خیرخواهانه به خود گرفت و گفت: من از خیرخواهان شما هستم «انّى لکما لمن النّاصحین» [۲۸۸]
ج: وعده ابدیّت داد، که اگر این گیاه را بخورید، زندگى و حکومت ابدى خواهید داشت. «شجرة الخلد و ملک لا یبلى» [۲۸۹]
د: دروغ گفت و به ذات حقّ تهمت زد «مانهیکما ربّکما عن هذه الشجرة الا ان تکونا ملکین او تکونا من الخالدین» [۲۹۰] یعنى پروردگارتان شما را نهى نکرد مگر از ترس اینکه شما فرشته شوید یا به زندگى ابدى برسید
۲۸۶) تفسیر نورالثقلین، ج ۱، ص۵۰
۲۸۷) اعراف، ۲۱
۲۸۸) اعراف، ۲۱
۲۸۹) طه، ۱۲۰
۲۹۰) اعراف، ۲۰
پیام ها:
۱- خطر شیطان، براى بزرگان نیز هست او به سراغ آدم و حوّا آمد «فاَزلّهما»
۲- شیطان، دشمن دیرینهى نسل بشر است زیرا از روز اوّل به سراغ پدر و مادر ما رفت «فاَزلّهما»
۳- انسان به خودى خود، جایزالخطا و وسوسهپذیر است«اَزلّهما الشیطان»
۴- هر انسانى به خاطر استعدادها و لیاقتهایى که دارد بهشتى است، ولى خلافها او را سقوط مىدهد. «فاخرجهما»
۵ - از نافرمانى خداوند و عواقب تلخ وسوسههاى ابلیس، عبرت بگیریم تحت نفوذ شیطان قرار گرفتن، برابر با خروج از مقامات الهى و محرومیّت از آنهاست «فازلّهما الشیطان... فاخرجهما»
۶- زندگى دنیا، موقّتى است. «الى حین»
╭┅──────┅╮
❤
@Aynaammar2329
╰┅──────┅