▪️دمی با کره جنوبی(5)▪️ 🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 🔰رسیدیم به سکانس آخر... 🔸جایی که پیرمرد با اصرار بر اینکه انسانیتی نداریم، جان به جان آفرین تسلیم کرد. آری! او حق داشت. بازی ای که او ساخته بود، خود گواهی بود بر اینکه در دنیا، وقتی بین منافعمان و منافع شخص دیگری تزاحمی حاصل میشود، طبیعتا منافع خودمان را ترجیح میدهیم. مگر عقلمان را ازدست داده ایم، منافع شخص دیگری را بر خود مقدم کنیم؟!! در دنیایی محدود، درجایی که نهایتا اگر از پیک های کرونا و هزاران حوادث دیگرش جان سالم به در ببریم، 80 سال هم بتوانیم زندگی کنیم و دیگر تماااام؛ خب چرا کسی غیر از خودم را نگاه کنم؟ 🔷این همان حقیقت تلخی است که با صد مَن، شکر هم شیرین نمیشود. 🔰اما غرض من از بیان این داستان و تحلیل فیلم، این بود که بگویم این فیلم، بسیار زیبا و در قالب داستان ها و بازی های متعدد به این واقعیت تلخ بین انسانها اشاره کرد و تمام شد و مخاطب را با هزاران سوال و تشویش فکری رها کرد. ♦️لکن به عقیده ی بنده، داستان زندگی ما انسانها، این جا و این گونه تمام نمیشود. 🌏آری اگرما باشیم وهمین عالم خاکی و همین عمر محدود، انسانیتی وجود نخواهد داشت. اما اگر ما باشیم و عمری بی نهایت و وجودی دیگر در سرای باقی وعالم تجرد، آیا داستان زندگی ما انسانها به گونه ای دیگر رقم نخواهد خورد؟؟!! ❓وقتی به تو بگویند از جان خود بگذر وبه بهشت برو؛ و تو خود را محدود به این عالم نبینی، آیا از جان خودت نمیگذری؟ ❓وقتی به تو بگویند،ظلم نکن؛ و دنیای دیگری باشد که مواخذه خواهی شد، آیا باز هم ظلم میکنی؟! ❓وقتی به تو بگویند، گر دست فتاده ای بگیری مَردی؛ و تو به عالمی ورای این دنیای دنی، معتقد باشی و بدانی عمل خود را در آنجا تحویل خواهی گرفت، باز هم بی تفاوت رد خواهی شد؟!! 🔰آن غلظت و تعصب جاهلیت عرب را در نظر بگیرید که دو قبیله سر هیچ و پوچ، چندین دهه به قتل و غارت جان و مال وناموس هم میپرداختند؛ اما اسلام با پرده برداری از عالم غیب چه نعمت بزرگی به این قبائل داد؛آنجا که قرآن کریم در آیه103 سوره آل عمران میفرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍ [ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﭼﻨﮓ ﺯﻧﻴﺪ ، ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﻮﻳﺪ ; ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ [ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻮﺩﻳﺪ ، ﭘﺲ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻟﻔﺖ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻟﻄﻒ ﺍﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺷﺪﻳﺪ، ﻭ ﺑﺮ ﻟﺐ ﮔﻮﺩﺍﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺑﻮﺩﻳﺪ، ﭘﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩ ; ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ، ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ] ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ ﺗﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻳﺪ . ▪️از دید من، انسانیت فقط دراین صورت معنا پیدا میکند و لاغیر. هر آنچه از انسانیت برایمان تصویرکرده اند و دم از آن زده اند، اگر بدون پرده ای ملکوتی باشد، بی ارزش و صرفا شعار است. مثلا به من بگویند به خاطر انسانیت، برو و از وطنت دفاع کن تا همیشه در ذهن مردم قهرمان بمانی و از تو به نیکی یاد کنند!!! حاشا وکلا که چنین کاری کنم. مگر یک قطعه خاک چه ارزشی دارد که به خاطر دفاع از آن، جان عزیز خود را بدهم؟!! میخواهم که صد سال سیاه در ذهن هیچ کس به نیکی نمانم. چه به من میرسد؟!! 🔰آری! خیلی متفاوت خواهد بود که ما انسان را چگونه ببینیم. این است تاثیر انسان شناسی درعلوم اسلامی. 🔰آری! این یک مثال ساده از امتداد انسان شناسی، در سلول های یک سریال کُره ای بود. ما چقدر با انسان شناسی اسلامی اصیل خودمان، امتداد خاص خودمان را ترسیم کرده ایم؟ نمیدانم. ✍احسان توکلیان فرد