النساء
... وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاءَ ذَٰلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
...ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﻧﺎمﺑﺮﺩﻩ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺣﻠﺎﻝﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻣﻬﺮﻳﻪ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖِ ﭘﺎﮎﺩﺍﻣﻨﻲ ﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭی ﺍﺯ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻧﺎﻣﺸﺮﻭﻉ، ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻮﺍﻧﻲ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻮﻗﺖ ﻣﻲﻛﻨﻴﺪ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﻣﻬﺮﻳﮥ ﺗﻮﺍﻓﻖﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ؛ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻛﻢﻭﺯﻳﺎﺩﻛﺮﺩﻥ ﻣﺒﻠﻎ ﻣﻬﺮﻳﻪ ﻳﺎ ﻣﺪﺕ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺍﻭﻟﻴﻪ، ﺑﺎ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺍﺷﻜﺎﻟﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺑﻠﻪ، ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎی ﻛﺎﺭﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ.(٢٤)
🔹از ابوحنيفه شنيدم كه گفت: از امام صادق عليهالسلام درباره متعه سؤال كردم... كه آيا چنين متعه اى حقيقت دارد يا خير؟ امام فرمود: مگر قرآن نخوانده اى؟ و به اين آية توجه نكرده اى؟ كه فرمايد: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً».
ابوحنيفه گفت: قسم به خدا كه تا آن وقت متوجه آن نشده بودم، "
🔹"ابوبصير از امام باقر عليهالسلام كه فرمود: اين آيه درباره متعه نازل شده و نيز درباره اين قسمت از آيه «وَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما تَراضَيْتُمْ...» فرمود: چه خوبست كه مرد و زن با يكديگر تراضى نموده يعنى هم به اجرت متعه افزوده و هم به مدت آن بيفزايند در صورتى كه مدت آن تمام شده باشد و البته اين زن از براى ديگرى حلال نخواهد بود تا اينكه عده وى منقضى شود، عده آن دو حيض است.
https://wiki.ahlolbait.com