قسمت دوم: ✅چرا در کشور جمهوری اسلامی ایران، اقلیتهای مذهبی با اینکه مانند بقیه مالیات پرداخت میکنن به عقایدشون احترام گذاشته نمیشه و طبق قانون ایران ملزم به رعایت هستند با اینکه اونها طبق احکام دینشان اجباری در رعایت حجاب ندارند؟ ✅در حکومت اسلامی آنچه در دایره خصوصی و شخصی فرد رخ میدهد مورد منع حکومتی قرار نگرفته است هر چند ممکن است منع شرعی داشته باشد امّا آنچه که از حوزه شخصی فراتر رود و احیاناً با سرنوشت انسانها گره میخورد اگر بر مبنای صحیح عقلانی و مصالح جامعه نباشد از آن جلوگیری به عمل میآید چراکه وضع قوانین و برقراری الزام حکومتی، در جهت تأمین سلامت فضای جامعه و امنیت و عدالت مصالح اجتماعی و جلوگیری از منکرات، از اختیارات حکومت و رهبری جامعه است. و این به جهت مصون ماندن جامعه از کجیها و آلودگیها و همین طور برای رشد و تعالی انسانهاست. ✅این برخورد اسلام کاملاً عقلی و منطقی است و شاهد بر آن، رفتار و تلقی سایر جوامع و حتی جوامع غربی است که از باب نمونه، جوامع غربی آزادیهای فردی را به میزانی مشروع میدانند که مایه سلب آزادی دیگران نشود و به مصالح جامعه لطمه وارد نسازد. البته تفاوت اساسی میان بینش اسلام و غرب در این زمینه آن است که در اسلام رعایت حریم انسانیت نیز ضروری و جزو مصالح فرد و جامعه است و آنچه انسانیت را مورد تهدید قرار دهد از دیدگاه اسلام مشروع نیست و از اینرو دارای مجازاتهایی میباشد، مانند اشاعه فحشا و منکرات در جامعه. ازاینرو حکومت اسلامی هیچ محدودیتی در حریم خصوصی اهل کتاب ایجاد نکرده و آنها هرگونه میخواهند، میتوانند براساس آیین و کیش خود عمل کنند! اما انتقال این گونه مسائل به حوزه اجتماعی جامعه اسلامی، در واقع توطئه و توهین به مقدسات و ارزشهای اسلامی است که براساس قرارداد ذمه متعهد به پرهیز از آن میباشند. ✅در خصوص حجاب زنان غیر مسلمان نیز اگر قرار باشد بیحجابی برای غیر افراد مسلمان آزاد باشد این احتمال وجود دارد که بعضی مسلمانان برای شانه خالی کردن از حجاب بگویند ما میخواهیم مسلمان نباشیم و از این را باب مفاسد جنسی جامعه باز میشود و این بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی است. حجاب برای کنترل هرج و مرج و کنترل روابط جنسی در جامعه است و برای حفظ سلامت جنسی جامعه لازم است باید با بیحجابی افراد چه مسلمان و چه غیرمسلمان در جامعه مخالفت شود و گرنه منکر، دامن همه را میگیرد و همه از آن متضرر میشوند. ✅از مجموع آنچه گفته شد به دست آید که در دوران پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نیازی به الزام رعایت حجاب اسلامی از سوی زنان اهل کتاب وجود نداشت، به ویژه اینکه زنان اهل کتاب خود حجاب نسبی را رعایت مینمودنده و اینکه در حکومت اسلامی میتوان زنان را ملزم به رعایت پوشش اسلامی نموده براساس قرار داد ذمه و مطابق با مصالح جامعه اسلامی میباشد که دلیلی کاملاً منطقی و عقلی دارد.(ر.ک:نگاهی دوباره به مساله حجاب)