پاسخ به شبهه
چرا خدا در آیات ۳۲ و ۳۳ سوره احزاب برای رعایت حجاب فقط همسران پیامبر را مخاطب خودش قرار داده آیا از این خطاب بر نمیآید که حکم وجوب حجاب فقط مخصوص این گروه باشد؟
قبل از هر چیز باید این نکته را یاد آوری نماییم به صرف دیدن یک آیه و یا یک روایت نمیتوان حکمی از احکام الهی را ثابت یا رد نمود بلکه برای پی بردن به حکمی از احکام الهی باید مجموعه آیات و روایات مربوط به آن حکم مورد بررسی قرار گرفته تا در نهایت به حکم الهی رسید.
در خصوص حجاب نیز از دلایل متعدد قرآنی و غیر آن میتوان دریافت که دستور رعایت حجاب منحصر به همسران پیامبر نبوده و همه زنان مسلمان را شامل میشود از جمله:
الف. مورد خطاب واقع شدن زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در آیات ۳۲ و ۳۳ سوره احزاب که فرموده است:
«یا نِساءَ النَّبِی لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً. وَ قَرْنَ فی بُیوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولی وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ...» .
جهت تأکید است نه اختصاص داشتن حکم به آنان؛ چون در این آیات دستورهایی آمده است که به زنان پیامبر اختصاص ندارد؛ مانند: به پاداشتن نماز، پرداخت زکات، اطاعت از خدا و رسول و…؛ بنابراین، حکم حجاب و دوری از نامحرم نیز به آنان اختصاص ندارد، بلکه همانند نماز، زکات و… بین آنان و دیگران مشترک است.
ب. در برخی از آیات حجاب پس از بیان دستور الهی، علت آن نیز مطرح گردیده و هرگاه علت حکمی در مسائل دینی ذکر شده باشد آن حکم قابل تعمیم به دیگران میباشد چرا که همان علت نسبت به دیگران نیز وجود دارد به عنوان نمونه خداوند متعال خطاب به زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:
«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن» ؛
«و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (به عنوان عاریت) از آنان [همسران پیامبر] میخواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است!»
در فراز اخیر این آیه، علت این حکم بیان شده است و از آنجا که اگر تمامی زنان نیز اگر چنین رفتار نمایند باعث پاکی دل آنها از وسوسه خواهد بود لذا میتوان این حکم را نسبت به تمام زنها تعمیم داد.
ج. در آیات دیگر مربوط به حجاب، همه زنان مسلمان مورد خطاب واقع شدهاند؛ مانند آیه ۵۹ سوره احزاب که در کنار همسران پیامبر دیگر زنان نیز مورد خطاب واقع شده و آمده است:
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنین ...» ؛
«ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو:...».
و همچنین آیه ۳۱ سوره نور که فقط زنان مؤمن مورد خطاب آیات حجاب واقع شدهاند آنجا که خداوند خطاب به زنان مؤمن فرموده است:
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ...»؛
«و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند...»
د. به جز آیات، روایات بسیاری که به حد تواتر معنوی میرسد، بر لزوم حجاب برای زنان مسلمان دلالت دارد. به خصوص این که در برخی ازاینروایات شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، به دیگر زنان توصیه رعایت حجاب اسلامی نمودهاند.
هـ. علاوه بر این، اجماع فقهای اسلامی از آغاز تاکنون بر رعایت حجاب و پوشش تأکید دارد.
بنابراین میتوان گفت رعایت حجاب و پوشش اسلامی مخصوص همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نبوده بلکه برای تمامی زنان مؤمن و مسلمان، تکلیف الهی است و رعایت آن علاوه بر رشد دادن شخصیت فرد از لحاظ اجتماعی و فردی، در تأمین بهداشت روحی و آرامش خانواده و امنیت در جامعه نیز نقش به سزایی ایفا خواهد کرد.