🌸🍃سلام علیکم؛ ولادت دهمین گلبرگ آسمانی، آیینه ‏ی عصمت، هادی امّت، اسوه ‏ی مجد و شرافت، نای پرخروش ولایت، حضرت امام علی النقی الهادی (ع) بر امام زمان (عج) و شما و همه ی عاشقان حضرتش مبارک باد🍃🌸 ┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄ ✍‌از مهمترین آیات اثبات کننده زعامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(علیه اسلام)، آیات نازل شده در روز است که بر اساس مقاله آیت الله مکارم شیرازی در به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ۱- آیه اکمال دین؛ سوره مائده آیه۳ قسمت چهارم: •┄❁بِـسْـم‌‌ِاللّٰه‌ِالࢪَّحمن‌ِالࢪَّحیمْ❁┄• 💠حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ❇️شبهات آیه اکمال 🤔سؤال: ابتداى آيه سوم سوره مائده پيرامون گوشتها حرام و در انتهاى آن، سخن از اضطرار و ضرورت و حكم آن است‏ و در وسط اين دو مطلب، سخن از ولايت و امامت به ميان آمده است. چه تناسبى بين مسأله ولايت و امامت و جانشينى پيامبر(صلى الله عليه و آله)، و این مسائل وجود دارد؟ آيا اين خود شاهدى نمى‏ شود كه جملات مورد بحث از آيه، ارتباطى به بحث ولايت ندارد؟ ✅پاسخ: آيات قرآن مجيد به صورت يك كتاب كلاسيك تنظيم نشده است، بلكه به همان شكلى كه نازل مى‏ گشت (و گاه با تغييرات و جابجائى ‏هائى) به دستور پيامبر(صلى الله عليه و آله). ثبت مى ‏شد، بنابراين ممكن است صدر آيه مورد بحث به خاطر سؤالاتى كه از پيامبر اكرم(ص) در مورد گوشت هاى حرام شده، قبل از واقعه غدير نازل شده باشد، و بعد از مدّتى واقعه غدير پيش آمده و آيه مورد بحث نازل گشته و كُتّاب و نويسندگان وحى آن را به دنبال حكم گوشتهاى حرام ثبت كرده باشند. سپس مسأله اضطرار يا مصداقى از مصاديق آن رخ داده و حكم آن نازل شده و ذيل آيه را كه حاوى حكم اضطرار است به دنبال قسمت وسط آيه ثبت كرده باشند، بنابراين، با توجّه به نكته فوق، لازم نيست آيات تناسب خاصّى با هم داشته باشند. توجّه به اين نكته، بسيارى از شبهات و اشكالاتى كه پيرامون آيات قرآن مجيد مطرح مى‏ گردد را حل مى‏ كند. 🤔سؤال ديگر: گفته شده كه این آيه، آخرين آيه ‏اى بود كه بر پيامبر اكرم(ص) نازل گشت و با نزول اين آيه، دين كامل شد و مجموعه مقرّرات و قوانين لازم بطور كامل بر پيامبر نازل گشت؛ اگر چنين است پس چرا پس از آيه مورد بحث و در ذيل همان آيه، حكم «اضطرار و ضرورت» مطرح شده است؟ ✅پاسخ: از اين اشكال به دو صورت مى‏ توان پاسخ گفت: 🔰جواب اوّل: اين كه مسأله اضطرار در قحطى يا گرسنگى، كه در ذيل آيه مورد بحث آمده حكم تازه و جديدى نيست؛ بلكه يك حكم تأكيدى است. زيرا اين حكم قبل از نزول آيه فوق، در سه آيه ۱۴۵ سوره انعام، ۱۱۵ سوره نحل و ۱۷۳ سوره بقره نیز آمده است بنابراين آنچه در آيه مزبور آمده حكم جديدى نيست و منافاتى با آيه اكمال دين ندارد و پس از آيه اكمال دين هيچ قانون جديدى بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) نازل نشد. 🔰جواب دوم: آيات قرآن به ترتيب نزول جمع ‏آورى نشده است بلكه طبق دستور پيامبر اسلام(صلى الله عليه و آله) به سبك خاصّى تدوين شده است، به عنوان مثال آيه ۶۷ سوره مائده: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ...» به يقين قبل از آيه سوم سوره مائده نازل شده است، ولى به هنگام تدوين پس از آن ثبت گرديده است؛ بنابراين، مانعى ندارد كه حكم اضطرار هم قبل از آيه اكمال دين نازل شده باشد، ولى به هنگام تدوين، پس از آن آيه شريفه ثبت گرديده باشد.