📗کتاب مبلغ بهایی در محضر آیت الله آقای شیخ محمد خالصی زاده لزوم مظهري را لذا به حكم عقل مظهر مقدم است بر مظهر چنانچه شمس تا وجودش تحقق نيابد پرتو نيفكند لذا نفس پرتو عين شمس است و عين شمس نفس پرتو است و اين مسئله از بديهيات (عقلي) است 4- اين جواب در قسمت قبل كاملا معروض شد! آقاي خالصي - فرمايشات سركار عالي را كاملا اصغا كردم ناچارم يك كلمه ي را متذكر شوم كه قبلا هم عرض كردم و آن اين است غرض از اين مجلس پيدا كردن حقيقت است نه عناد و لجاج حالا من و حضرت عالي بر اين معني متفقيم خوب است الفاظ ساده و واضح مطرح بشود عرض كردم الفاظ معما و مبهم دور بيندازيم كه بهتر به فهمم غرض عبارت پردازي نيست از تمام جواب حضرت عالي با اينكه خيلي دقت كردم هيچ چيزي نفهميدم حالا ناچارم سئوال هاي فوق را به عبارت واضحتر تكرار كنم و مستدعيم سركار عالي هم به عبارت واضحتر و عوام فهم جواب بدهيد بلكه حقيقت را پيدا كنيم از عبارات سابقه يعني[عقلا و منطقا]،[از بديهيات اوليه]، و[جواب قبلا داده شده است]، و امثال اين ها خودداري بفرمائيد صريح و واضح بعد از هر سئوال جواب بفرمائيد من و شما معتقديم كه خدا خالق [ صفحه ۱۶] است آيا مربي؟ مخلوق است يا نه به لا و نعم جواب بفرمائيد. عبدالله خان - من حيث مخلوقيت در عرض بشر است من حيث خالقيت در قسمت مظهريت خالق است زيرا كه خالقيت صفت مظهر است بنابراين مظهر هم بايد دارا باشد اگر غير از اين باشد مظهر و مظهر من جميع الجهات معني ندارد. 📗کتاب مبلغ بهایی در محضر آیت الله آقای شیخ محمد خالصی زاده، ص۱۸ 🚫@bahaiyat🚫