🇮🇷بسم ربِّ الشهداء و الصدیقین🇮🇷 لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللهِ[١] وَبَدَا لَهُمْ مِنَ اللهِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ[٢] علامه شعرانی بداء را بر اساس این آیه تفسیر می‌کند. ایشان می‌فرماید بداء این نیست که بگوییم بر علم خدا تغییر حاصل می‌شود؛ علم خدا مطلق و فوق اطلاق است. اینکه علم خدا چگونه است و نحوه تعلق علم خدا بر مخلوق قبل و بعد از خلقت به چه شکلی است شامل بحث‌هایی سنگین و پیچیده است که در این بیان نمی‌گنجد، ایشان می‌فرماید بداء این است که اتفاقاتی در عالم می‌افتد که مردم گمان آن را نمی‌برند؛ یعنی انسان کامل خبر از یک موضوع می‌دهد، خبر از امری می‌دهد که در آینده قرار است واقع شود و آن امر واقع نیز می‌شود ولی مردم گمان نمی‌کنند که آن امر، واقع شده شده است! مثلا در روایت است که فرمودند در سال هفتاد هجری بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، فرج رخ می‌دهد. سال ۶۱ گذشت و واقعه عاشورا اتفاق افتاد و به اصطلاح فرجی هم رخ نداد. امام در پاسخ سوال که آیا فرج رخ داد می‌فرماید، بداء رخ داده است. حال در واقع آیا آن چیزی که تحت عنوان فرج، امام خبر داده بودند، بعد از عاشورا تحقق پیدا کرد یا خیر؟ عموم مردم فرج را عبارت از ظهور حضرت صاحب الزمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء می‌دانند که ایشان ظاهر می‌شوند و با دشمنان مبارزه می‌کنند و تشکیل حکومت می‌دهند؛ چون مردم چنین ظهوری ندیدند می‌گویند فرج واقع نشد در حالیکه معنای فرج این نبود؛ انسان کامل فرمود بعد از سال ۶۱ فرج واقع می‌شود که در واقع فرج نیز واقع شد! پس از وقوع واقعه‌ی عاشورا، حکومت بنی‌امیه اندک اندک از بین رفت و در اوایل ورود بنی‌عباس، فرجی برای شیعه حاصل شد که امام باقر و امام صادق علیهما السلام تعداد زیادی شاگرد تربیت نمودند و احادیث بسیاری از این دو امام صادر شد اما مردم معنی فرج را نمی‌دانند و این همان بداء است لذا انسان کامل می‌فرماید من هر چیزی که در اراده و مشیت حق تعالی است می‌توانم به شما بگویم اما شما آن چیزی که واقع می‌شود را نمی‌توانید بر گفته‌های من تطبیق دهید و ممکن است به ما نسبت دروغ بدهید و بگویید آن چیزی که امام صادق علیه السلام فرمود واقع نشد. دقت شود!.... بنابراین ما حق نداریم به معنی مطلق کلمه روایات را با وقایع تطبیق کنیم؛ بزرگان دین و ائمه اطهار علیهم السلام به ما چنین اجازه‌ای نداده‌اند که مثلا بگوییم فلان واقعه در سوریه همانی است که در فلان روایت آمده است یا فلان شخص همان سید خراسانی و یا سید یمانی است و... مشخص نیست که منظور ائمه علیهم السلام همانی باشد که ما فکر می‌کنیم؛ ممکن است از نظر ما، مراد از صیحه‌ی آسمانی رعد و برق و صدایی کذایی باشد لکن در نظر انسان کامل، صیحه‌ی آسمانی چیز دیگری بوده که ممکن است واقع هم شده باشد ولی ما نتوانسته باشیم آن را تطبیق دهیم، به نظر می رسد این مطلب تبیین دقیقی از بداء باشد. در آینده پژوهی مهدوی نگاه و تحلیل ما! نسبت تحولات آخرالزمانی، بصورت فرآیندی است که مجموع شرایط و نشانه های ظهور در پازل ظهور بررسی میشه لذا بشدت از بررسی تحولات بصورت مصداقی و گسسته هشدار دادیم! اما به هر حال بر اساس اصل متقن بداء که به آن اشاره شد تطبیق قطعی و عینی در مصداق یابی نشانه های ظهور و تطبیق آن هرگز مورد تایید ما نبوده! آینده پژوهی مهدوی و راهبرد نشانه شناسی زمینه ایست برای توجه آمادگی ظاهری و باطنی ما! برای تقویت حقیقت نوری انتظارسازنده! از اصول انسان شناسی در عرف عرفان و ساحت معرفت به نورانیت است؛ فرج نوعی ربطی به زمان نداره، اگر مُحِبِّ سالک به ملکه تقوای ظاهری، تقوای باطنی و تقوای ولایی برایش برسه در اینصورت شمش الشموس از افق وجودی او تجلی کرده و همه مراتب ظاهری و باطنی شیعه را مستغرق در انوار شمس عظمی ولایت میکند(فرج انفسی یا فرج نوعی) اما فرج آفاقی(ظهور کبری) باید زمینه های جهانی ظهور جمع بشه! موانع جهانی ظهور باید برطرف بشه! تا پازل ظهور تکمیل و ظهور منجی موعود در سراسر زمین محقق گردد که این امر مستلزم تدریج و زمانست! یادتون باشه منتظر حقیقی، مهدوی باورِ مهدی یاور است که با دو بال تکلیف شناسی و تکلیف مداری در آسمان ولایت پرواز میکنه! نشانه شناسی فرع بر موضوع مهدویت است! در روایت ها هم تصریح شده در زمان غیبت اگر شیعه اینگونه بود حتی اگر قبل از ظهور مرگ او فرا برسه به قطع یقین اسم او جزء خیمه امام زمان، با امام زمان و در رکاب امام زمان خواهد بود! دیگر برایش فرقی نمیکنه ظهور کی محقق میشه 🔘 پی نوشت: [۱] - یونس - آیه ۶۴ [۲] - زمر - آیه ۴۷ ✍️استفاده از مباحث معرفتی استاد حسین محمدی حفظه الله| تحقیق و تکمیل 📌بخش۲ - لینک بخش۱ - آسیب شناسی مهدوی 🥀🥀🥀🥀🥀 @bahambashim18