فاضل مقداد، اندیشمند خبیر قرن نهم هجری، میگوید: اینکه علمای عامه روایات خلافت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را نقل نکردند بعضا به دلیل این توهم بوده که خلافت را صرفا امری دنیایی و مبتنی بر مصالح دنیوی میدیدند. (ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، ص٣۴٠)
امروز امثال محمد سروش محلاتی با طرح الفاظ فریبندهای همچون زمینی بودن حکومت و القای تلقی غلط از عنوان «مصلحت» خواسته یا ناخواسته همین ادبیات فقهی عامه را ترویج میکنند. اینکه شیخ حسن روحانی نقد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نیز جایز میشمرد بر اساس همین منطق و نگاه انحرافی بود.
طبیعی است که در برابر این منطق غلط باید دهها ارشاد الطالبین نوشت تا نسل بعدی شیعه از گزند این القائات مصون بماند.
@enghelabehma
@bahaneee