🔴
ماجرای یک توئیت جنجالی و سادهانگاری زمینهسازان نفوذ نرم
[ص ۲ از ۳]
🔸 در هر صورت او با حالتی از طلبکاری، مخاطبین جمله خود را به سبب وقوع یک جنایت در مشهد مقدس، سرزنش میکند زیرا به بیان وی، آنها نفرت کاشته و اکنون در نتیجه آن، خشونت درو کرده به این معنا که بازخورد ناخوشایند آن را دریافت کردهاند! اما او مخاطب خود را دقیقا مشخص نکرده و به صورت مبهم و مطلق، محتوای خود را بیان کرده که نوعی استفاده از حالت «ابهام استراتژیک» است.
🔸 اما به صورت خاص چه کسانی این خشونت را دریافت کردهاند؟! به غیر از سه روحانی مجاهدی که مشغول خدمت به مردمان محروم در حاشیه شهر مشهد بودهاند؟! خدمت به محرومان، مصداق «کاشتن نفرت» بود که منجر به درو کردن خشونت در حرم مطهر رضوی شد؟! توجه به این مطلب نشان میدهد که مضمون توییت وی تا چه حد منزجرکننده و به راستی مصداق حقیقی «نفرتپراکنی» است!
🔸 همچنین مخاطب عام جمله سرزنشآمیز او چه کسانی هستند؟ با توجه به سابقه فعالیتهای او، کاملا واضح است که فرید مدرسی، حداقل در فضای داخلی، کنش سیاسی-رسانهای خود را در چالش با برخی از جریانهای سیاسی کشور (همچون اصولگرایان بالاخص جبهه پایداری، شخص سعید جلیلی، حسین شریعتمداری و به ویژه اخیرا آیت الله علمالهدی و ...) تعریف کرده است. بدیهی است وقتی وی بدون هیچ قرینهای و به صورت مطلق، چنین جملهای مینویسد، از منظر فهم عرفی، مخاطب وی همان گروهها فرض میشوند و همین جاست که واکاوی منظور وی از «نفرت کاشتن» نشان میدهد که چرا توییت وی یک عمل مجرمانه میباشد؛
🔸 آیا منظور او از نفرتپراکنی، اهانتهایی بود که برخلاف سیره اهل بیت(ع) به بزرگان اهل سنت میشود که از این منظر موجب بهرهبرداری تکفیریها برای اقناع مردمان جاهل و متعصب برای قتل عام شیعیان است؟ اگر این است آیا گروههایی که فرید مدرسی با آنها چالش مستمر داشته و به صورت طبیعی باید مخاطب جمله او فرض شوند، اساساً چنین کنشی داشته یا دارند؟ آیا به صورت خاص، سه روحانی خادم به محرومان مناطق حاشیه مشهد که انقلابی و متعهد به آرمان وحدت امت اسلامی بودهاند، چنین فعالیتهایی انجام دادهاند که مستحق درو کردن آن خشونت باشند؟ آیا مخاطب فرید مدرسی در این فرض میتواند مثلا برائتیهای بیدیانت باشد؟! مگر تا به حال فرید مدرسی علیه آنها به صورت مستمر و قابل ملاحظه به تولید محتوا پرداخته است که بتوان این جماعت را مخاطب سخنان او به حساب آورد؟! و اگر واقعا او چنین منظوری داشت، متوجهِ این قاعده عاقلانه و بدیهی نبود که باید جمله خود را خطاب به آنان مینوشت؟!
🔸 آیا منظور او از نفرت کاشتن، سیاستهای جمهوری اسلامی در منطقه است؟! مثلا مبارزه با تکفیریها در عراق و سوریه و جلوگیری از به قدرت رسیدن آنها؟ یا مثلا حمایت از مظلومان مسلمان در برابر دشمن قطعی برای اکثریت بشریت و بالخصوص برای مسلمانان یعنی رژیم غاصب و موقتی صهیونیستی؟! بسیار بعید است اما اگر چنین باشد، تکلیف او برای همه مشخص خواهد بود.
🔸 یا آنکه شاید او در حین توییت زدن،اساساً متوجه نبود که ضارب، ایرانی نیست و با انگیزه تکفیری چنین کاری انجام داده است! زیرا خبر تکفیری بودن ضارب حداقل پس از ساعت ۸ شب همان روز منتشر شده و توییت فرید مدرسی بنابر ساعت نشان داده در توییتر مطابق با ۵:۴۵ دقیقه بعد از ظهر میباشد.
(https://eitaa.com/bahaneee/2068) بنابراین او به احتمال بسیار زیاد اساساً فرض تکفیری بودن وی را در ذهن نداشته است.
🔸 در اینجا یک فرض قوی دیگر مطابق با همان فهم عرفی باقی میماند و آن اینکه منظور وی از نفرت کاشتن، مربوط به فضاسازیهای فراوانی است که او و همقطارانش در ماجراهای اخیر مشهد علیه آیت الله علمالهدی به راه اندختهاند. جالب است که او در روز حادثه و پیش از توییت جنجالی خود، دو توییت علیه ایشان و یک توییت دیگر علیه حسین شریعتمداری داشته است.
(https://eitaa.com/bahaneee/2072) بنابراین بسیار معقول است برداشت شود که او قصد داشت این اتفاق را به آیت الله علمالهدی و دیگر جریانهای همسو با آرمانهای انقلاب اسلامی در ایران و مشهد مربوط کند که با مشخص شدن تکفیری بودن ضارب، تیرش به سنگ خورد!
@bahaneee