بلاغ | دستیار فرهنگی
❖ حضرت فاطمه سلام الله علیها: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لاَ تَجْعَلِ اَ
❖ حضرت فاطمه سلام الله علیها: «جَعَلَ اَلله اَلْإِيمَانَ تَطْهِيراً لَكُمْ مِنَ اَلشِّرْكِ، وَ اَلصَّلاَةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ اَلْكِبْرِ، وَ اَلزَّكَاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نَمَاءً فِي اَلرِّزْقِ، وَ اَلصِّيَامَ تَثْبِيتاً لِلْإِخْلاَصِ، وَ اَلْحَجَّ تَشْيِيداً لِلدِّينِ» خداوند ایمان را مایه‌ی پاک‌سازی از شرک قرار داد، و نماز را وسیله‌ی دور ساختن شما از تکبّر، و زکات را برای تزکیه‌ی نفس و افزایش رزق و روزی، و روزه را برای استوار سازی اخلاص و حج را برای تقویت و استحکام دین. (بحارالأنوار ج ۲۹ ص ۲۲۰) 🔻 شرح حدیث: ● واجبات الهی و تکالیف شرعی هیچ کدام بی‌حکمت و دلیل نیست. ● آثار آن گاهی به فرد برمی‌گردد و گاهی به جامعه، گاهی دنیوی است، گاهی اخروی، گاهی مادی و معیشتی است و گاهی معنوی و روحی. ● در این حدیث، حضرت زهرا (علیها‌السّلام) به حکمت تشریع برخی از احکام الهی اشاره فرموده است. ● ایمان صحیح و ناب، انسان را از آلودگی اعتقادی به شرک پاک می‌کند. نماز و عبادت با تأثیر روحی که دارد، حالت خضوع و فروتنی پیش می‌آورد و از کبر و غرور بازمی‌دارد. ● زکات مال و پرداخت این مالیات الهی و حقوق مالی، هم فقر را از جامعه می‌زداید، هم وسعت رزق را برای زکات‌دهنده فراهم می‌آورد، هم از وابستگی او به مادّیات می‌کاهد و او را تزکیه می‌کند. ● روزه چون عبادتی همراه با امساک و پرهیز است و نمود خارجی ندارد، خلوص را در جان روزه‌دار نهادینه می‌سازد. ● حج و زیارت خانه‌ی خدا نیز تجدید عهد با توحید و کعبه و قبله و پیامبر و اهل بیت علیهم‌السّلام است و مظهر شکوه امت اسلامی و همبستگی جهانی پیروان اسلام و قرآن است، از این رو پایه‌های دین را محکم می‌کند. ● این گوشه‌ای از فلسفه‌ی احکام الهی است. ● مسلمان چون به حکمت خدا عقیده دارد، همه‌ی فرمان‌های او را با جان و دل می‌پذیرد. 🆔 @balagh_ir