🗞🔹🔹🗞 💢پرسش: 🔰چرا انسان قدرت درك جهان آخرت را ندارد؟ آيا توصيف بهشت واقعاً همين است كه در احاديث آمده است يا دليل اينگونه توصيف بعلت چيزهايي است كه انسان آنها را مطلوب مي پندارد؟ 🔗 ✍️پاسخ: ✅كوتاه سخن اينكه: جهان آخرت با آن همه عظمت و وسعت و نامحدود بودنش كه در آيات قرآن و روايات بيان شده است، در زمان آينده پديدار مي شود، از آنجا كه انسان مقهور زمان و مكان است ذات او در حيطه زمان و مكان قرار گرفته، لذا بطور عادي تا چيزي را قبلا خود تجربه نكند يا از تجربه ديگران استفاده نكند، لاجرم راههاي درك و شناخت آن چيز براي او مشكل مي شود و در نتيجه از معرفت آن عاجز مي ماند. 👈مگر اينكه از ناحيه انبياء و اولياء ـ عليهم السلام ـ كه محيط بر هر سه زمان گذشته و حال و آينده هستند و احاطه به غيب دارند اخباري از اوضاع آينده بشنود و بفهمد و بدون آنها و اخذ روايات راهي براي شناخت آينده ندارد. لذا جهان آخرت با تمام وسعت و جزئياتش براي انسان قابل درك نيست. 📌2ـ آيا بهشت واقعاً همين است كه در روايات آمده است يا دليل اينگونه توصيف بعلت چيزهايي است كه انسان آنها را مطلوب مي پندارد؟ ✍️پاسخ: ✅اوصاف بهشت و جهنم همان است كه قرآن و احاديث بيان مي كند. زيرا بيان قرآن كريم و روايات معصومين از روي حدس و گمان و تقريب به ذهن و به جهت اينكه مطلوب نفس بشر است گفته نشده است بلكه عين واقعيت است و اوصاف حقيقي بهشت و جهنم را بازگو مي نمايد. 🔥نكته آخر اينكه: «آخرت با آن همه نعمتها و عذابهايش هر چند شباهتي با دنيا و لذائذ و آلامش دارد و همچنين انساني كه در آخرت وارد مي شود همان انساني است كه بعينه در دنيا بوده ـ همچنان كه مقتضاي ظواهر كتاب و سنت همين است ـ و امّا نظامي كه حاكم بر آخرت است غير از نظامي است كه در دنيا حاكم است چون آخرت، دار ابديت و بقاء است و دنيا دار زوال و فناء است و به همين جهت انسان در بهشت مي خورد و مي نوشد، ازدواج مي كند و لذت شهواني مي برد ولي در آنجا دچار عوارض دنيايي نمي گردد. 👈و همچنين انسان دوزخي در آخرت بين آتش مي سوزد و سوزش آتش را مي چشد و از خوردنيها و نوشيدنيها و مسكن و همنشين دوزخيش شكنجه مي بيند ولي آثار سوختن دنيائي را ندارد (نه ذغال مي شود و نه خاكستر و نه مي ميرد) و همچنين در آخرت عمري ابدي و بي پايان دارد ولي آثار طول عمر دنيائي از قبيل كهولت و پيري و سال خوردگي را ندارد و همچنين ساير شؤون حيات دنيائي را دارد ولي آثار دنيائي آن را ندارد و اين نيست مگر بخاطر اينكه عوارض و لوازم نامبرده از لوازم نظام دنيوي است نه از لوازم مطلق نظام (چه دنيائي و چه آخرتي) پس دنيا دار تزاحم و مانع است ولي آخرت چنين نيست.[7] 🗞معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. عدل الهي، استاد مطهري. 2. ترجمه تفسير الميزان، ج4، ص27 ـ 32. 3. منشور جاويد، ج 9، استاد سبحاني. 📚پي نوشت ها: [7] . طباطبائي، سيد محمد حسين، ترجمه الميزان، ناشر انتشارات جامعه مدرسين، 1363، ج 4، ص 32. 📎 🌐منبع: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir