🦋🌹🦋🥀🦋🌷 🌷 🍃🏵بسم اللّه الرّحمن الرّحیم🏵🍃 «سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛ پاك ومنزّه است آن (خدايى) كه بنده‌اش را ازمسجدالحرام‌ تامسجدالاقصى‌ -كه اطرافش را بركت داده‌ايم- شبانه بُرد، تا از آیات خود به او نشان دهيم. همانا او شنوا و بيناست.» 📗(قرآن کریم؛اسراء/ ۱) 🔻به‌مناسبت هجرت معراج گونهٔ‌ 🌹حضرت‌سیدالشهدا امام حسین 💐 علیه آلاف التحیّة والثنا 🦋 از مکّه به سوی کربلا 🦋🌹گزیدهٔ قصیدهٔ«حسینیّه»🥀🦋 🌷حسین (ع) از مکّه سوی کربلا شد! ز فرش و عرش در شور و نوا شد! 🌹به هفتاد و دو قربانی شتابان سحرگاهان به عزم کربلا شد! 🥀 چنان شوق شهادت در سرش بود؛ که شور و‌ ولوله در ماسوا شد! 🌷«یکی پیراهن کهنه به تن داشت» چنین احرام بست وجان فدا شد! 🌹حرم، مروه، صفایش، قتلگاهش به هفتادو دو شوط، این ماجرا شد! 🥀 برای ذبح هفتاد و دو قربان منایش دشت سرخ نینوا شد! 🌷‌‌همان «ذبح عظیم» تشنه‌لب بود(۱) که‌چون قوچان سرش از تن جدا شد!(۲) 🌹برای حفظ آئین محمد(ص) تنش آماج صد تیر بلا شد! 🥀 مگو یاوه! که حجّش ناتمامست چنین حجّ، کی نصیب انبیا شد!؟ 🌷چنین حجّی نکرده هیچ حاجی از آن روزی که این کعبه بنا شد!(۳) 🌹شده معراجگاهش، قتلگاهش؛ ز‌«اَوْ اَدنی» شد وعین خدا شد(۴) 🥀گمانم سبقت از جدّش گرفته سرش چون بر فرار نیزه ها شد! 🌷‌حسین(ع) آیا فنا شد در محمّد(ص)!؟ و یا جدّش به خونش در بقا شد!؟(۵) 🌹نمی‌دانم که فانی از فنا شد!؟ و یا باقی چو ذات کبریا شد!؟ 🥀«چه‌گویم من؟!که هست این نکته باریک؛ که باطن ظاهر و ظاهر خفا شد! 🌷گمانم سرّ «اَوْ اَدنیٰ» همین است که سیرش از منا تا کربلا شد! 🌹حدیث«کَنْزِ مَخفیٖ»فاش گردید(۶) سرش چون برفراز نیزه‌ها شد! 🥀 به«وَالشَّمس!» وبه«وَالفَجر!» وبه«وَالعَصر!» خدا بود وخدا گشت وخدا شد! ♥️() 🔻تذکرات؛ ۱-اشاره‌است به آیهٔ «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيٍم؛ما قربانى بزرگى را فداى او كرديم.» 📗(قرآن کریم؛صافات/۱۰۷-۱۰۸) در برخی تفاسیر من جمله تفسیر بیان السَّعاده با استناد احادیثی، ذبح عظیم را به سیّدالشهدا(ع) تاویل نموده اند، چون امام حسین(ع) از نسل اسماعیل ذبیح الله(ع) بود واگر او ذبح میشد، نسل اسماعیل منقطع می‌شد وطبعا پیامبر واولاد طاهرینش از جمله سید الشهدا (ع) نبود که در کربلا در راه خدا قربانی شود. 📘(نک؛ گنابادی، بیان السَّعاده) ۲-تشبیه ذبح آن حضرت سیدالشهدا (ع) به قوچ(گوسفند نر) مقتبس است از حدیث مفصل رضوی(ع) که در اینجا بدان اشاره شده؛ «...فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ؛ پس گریه کن برحسین ابن‌علی که او را چونان قوچی سربریدند» 📒(شیخ‌صدوق،عیون‌الاخبارالرضا،ج۲ ص۱۲۹) اما شاید علت و وجه شبهش اینست که اگر کسی سر حیوانی را دیگری بجز گوسفند ذبح کند، مثلاً گربه‌ای را در پیش مسلمین سرببرند، بر او اعتراض کرده ویا لااقل ازاین کار او تعجب میکنند! ولی در پیش چشم بیش از سی هزارنفر مردم مدعی اسلام در کربلا، امام مسلمین وحجت خدا را به قصد قربةً الی اللّه! با لب تشنه وبا آن طرز فجیع سربریدند! وعلی‌رغم آن همه سفارش رسول(ص) احدی از آنها ازاین واقعه شگفت ،نه تنها تعجّب واعتراضی نکردند! بلکه درقتل او اهتمام وتعجیل نمودند! ۳-درباره اینکه امام حسین(ع) حج خود را نیمه تمام گذاشت با تمام!؟ تحلیلگران نظرات مختلفی دارند، برخی مانند دکتر شریعتی به‌اقتضای شرایط علت آنرا ترجیح اهمیت جهاد را بر حج را میداند برخی چون شیخ جعفر شوشتری تحلیلهای عرفانی کرده و برخی نیزمعتقدند که امام حج را نیمه تمام نگذاشته بلکه با اختیاراتی که دارد بقیه مناسک را بشکل مفرده انجام داده‌اند وحج را به اتمام رسانده‌اند. ۴-اشاره است به معراج نبوی(ص) در آیات«...فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‌؛ تا جايى كه فاصله‌اش(با خدا) به اندازه دو كمان يا كمتر شد» 📗(قرآن کریم؛ نجم/۹- ۱۰) ۵-تأویلیست ازحدیث نبوی(ص) «حُسَیْنٌ مِنِّی وَاَنَا مِنْ حُسَیْنٍ، اَحَبَّ اللَّهُ مَنْ اَحَبَّ حُسَیْنًا...» 📕(محمدالترمذی، سنن الترمذي؛ج۵،ص۶۵۸) ۶- اشاره به حدیث مشهور قدسی؛ «یا رَبّ لِماذا خَلَقْتَ الخَلْق؟ " قال:" کُنْتُ کَنزا مَخفّیا فَاَحبَبْتَ اَنْ اُعْرَف فَخَلَقْتُ الخلَقَ لاُِعرَف":...پرسید؛ پروردگارا! برای چه مخلوقات را آفریدی؟! خدای تعالی فرمود: من گنجی پنهان بودم، دوست داشتم که شناخته شوم، پس خلق را آفریدم تا مرا بشناسند» 📙(ابن عربی؛ الفتوحات المَکّیّه، ج۲، ص۱۱۲) 🗓۱۳۹۷ /۵/۳۰ 🆔 @banavayeneynava 🦋🌷🦋🥀🦋🌷