به مناسبت 🌴ابن سینا و جانشینی پیامبر(ص) 🔹ابن سینا معتقد است که بعد از پیامبر خلیفه یا جانشین او این امر را بر عهده می‌گیرد. اما سؤال این است که این جانشین چگونه تعیین می‌شود. ابن سینا دو دیدگاه را در نحوه تعیین جانشین پیامبر ذکر می‌کند: بر اساس دیدگاه نخست اجماع افراد با سابقه و صالح بر جانشین شدن کسی که اکثریت آنها زیادت و درستی عقل، اخلاق و معرفت به شریعت او را قبول داشته باشند، جانشین پیامبر را تعیین می‌کند. اما بر اساس دیدگاه دوم، تعیین جانشین پیامبر توسط نص نبی انجام می‌پذیرد. در واقع، پیامبر برای پس از خود یک فرد را مشخص و معرفی می‌کند. همچنان که پیداست، دیدگاه نخست دیدگاه اهل سنت و دیدگاه دوم منطبق با دیدگاه امامیه است. اکنون سؤال این است که ابن سینا کدام یک از این دو دیدگاه را می‌پسندد؟ ابن سینا دیدگاه دوم را ترجیح می‌دهد. وی در فصل پنج از مقاله دهم الهیات شفاء تصریح می‌کند که پیامبر باید شخص شایسته‌ای را برای جانشینی خود معرفی کند. همچنین می‌نویسد:‌ «و الاستخلاف بالنص أصوب فإن ذلك لا يؤدي إلى التشعب و التشاغب و الاختلاف»؛ تعیین جانشین از راه نص (تصریح و مشخص کردن خود پیامبر) به صواب نزدیک‌تر است؛ چرا که این امر باعث دوری از اختلاف نظر و تفرقه امت می‌شود. 🔺در واقع ابن سینا از بین احتمالات سکوت پیامبر یا انتخاب براساس اجماع یا نص، درست ترین راه و روش، درباره جانشینی پیامبر « صلي الله عليه وآله» را، این می داند که خود پیامبر اکرم، خلیفه و جانشین خود را تعیین کند، و به دست اتفاقات نسپرد.