استاد تحریری «دام عزه»: در کنار ملازمه به اذکار، توجه به محتواست که تاثیر گذار هست. ذکری که انسان می گوید، دلالت برحقیقتی دارد که اون حقیقت بر خدای متعال تکیه می کند، اگر اون توجه نباشد، هر مقداری که انسان بگوید اون تاثیر واقعی نمکند. خدای متعال را منشأ تاثیرات بدانیم و او فیوضات را ابراز می کند. این توجه اگر باشد، اگر ذکر لفظی هم در کار نباشد، انسان خدای متعال را بااین حقیقت یاد کند، قطعا اون توجه قلبی تاثیر خودش را در انسان و ثانیا در اون جایگاهی که بخواهد این تاثیر پیدا شود، تحقق پیدا میکند. در واقع، یا خدای متعال یاد واقعیاتی است که خدای متعال، حقیقت مطلق است، همواره درمقام افاضه است یک چنین توجهی قطعا به ما در این هنگام از توجه به اسباب به طور مستقل، قطع توجه کرده ایم. لذا فرموده اند، آن اموری که نشان دهنده ذکر هست را انسان متقی، در پی انجامش است. یعنی اینکه در هر عملی که می خواهد انجام دهد ببیند چه عملی را میخواهد انجام دهد، یعنی این عمل به فرمان او انجام می شود. این عمل از طبیعی بودنش خارج می شود. انسانها همه دارند منتهی انسان متقی سعی میکند،عملش با ذکر شکل بگیرد. در دیدنم، در گفتنم،در معاملاتم دارم با دست یا زبان معامله می کنم. گاهی با چشم، طرف معامله می کند. گاهی با چشم میگه ربا بده، زیرمیزی بگذار! گاهی شرط می گذاریم اینم باید باشد که ما برای نماز سر وقت حاضر بشویم. این نمازه با این عملکرد،چه تاثیری میخواهد داشته باشد؟ از این طریق تحصیل کرده،نماز دیگه اون مدلی معراج مومن نمی شود. با جهت تقوا موجه بشود.ای مومنین اذکروالله ذکرا کثیرا ذکر کثیر بگویید، هم اذکار لفظیه را شامل می شود، برخی اذکار به حسب ظاهر کم هست ولی در واقع اثرات زیادی دارد. بعد نمازهای واجب،موقع خواب، بعد از سبحان الله لااله الا الله گفتن تسبیحات اربعه می شود. خود تسبیحات حضرت زهرا با هزار رکعت نماز برابری می کند.‌ هر مقداری انسان به ذکر الهی بپردازد از غفلت خارج شده، خدای متعال اولواالباب را معرفی می‌کند. در آیات پی در پی آمدن شب و روز،نشانه هایی است که نشانه های عالم غیب هست که به چه حکمتی و قدرتی و تدبیری، تکیه می کند. دست تدبیر غیبی را بهش توجه داشته باشیم.این می شود عمق نگری. توجه به این ارتباطات گوناگون مادی پیدا میکند، با آگاهی های علمی، این روابط غیبی را فهمیدن، عقل خاصی می خواهد،غیر از عقل تجربی. اینجاست که انسان اولواالباب شده است. الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم. مثلا انسان مومن بخواهد بخوابد، خواب چه تصرفی در وجود انسان می کند، ما می خوابیم، اما تاثیر مستقل در خواب نداریم. ما فاعل مباشریم، فاعل همراهیم اما فاعل غیر مباشر در این امور خدای متعال است. به نوعی تفکر داریم، لذا وقت خواب دعایی می کنیم: الحمدلله الذی علا فقهر، در واقع این را میخواهد مطرح کند خدای متعال با تسلطش انسان را می خواباند، اگر خدای متعال بخواهد. الحمدلله الذی احیانی بعد ما اماتنی انسان متقی سعی می کند در فعالیت های گوناگون سطحی نگر نباشد، به صورت ظاهری نباشد، کارها را عمیق کند. سخن میگوید، فکر می کند،چی بگم و همینطور این روند کار را دقیق می کند. نوعا رخ نمی دهد. باید این را تمرین کرد. ایات گوناگونی که به ما امر کرد، اگر این یاد نباشد، فعالیتهای ما فعالیتهای ایمانی نخواهد بود. 🔹 ایه شریفه در سوره منافقین هشداری است برای مومنین، چند آیه در تنقیص منافقین آمده است، الان هم هست،افرادی که نبض اقتصادی در دستشان هست، مومنین را در روابط گوناگون، در روندی با همدیگر دلار و طلا را گران می کنند،رکود را زیاد می کنند. این همون نقشه منافقین است. همین منافقین گفتند ما جلوی پیامبر را می گیریم. «هُم الذین یقولون لا تُنفقوا حتی یَنفضّوا» و خدای متعال فرمودند: «و للّه خزائن السموات و الارض» اینها تاثیر سوء خود را می گذارند. چه لزومی دارد، نزدیک عید بازار را شلوغ کنیم؟ از اون طرف بگوییم چیزی نداریم، از اون طرف (هم بریم خرید). می گویند اگر از مدینه بگردیم، اونها ذلیل خواهند شد، این سرگرمی ها را می گویند پیدا نکنیم. دشمن نقشه می ریزد ولی ما باید با حفظ روابط دینی،انسجاممان را با تبعیت از رسول الهی از دست ندهیم، نگذاریم نقشه های منافقین موثر واقع شود و‌لنگی در نظام اقتصادی رخ دهد. باید از این مسأله دست برداریم، القا می کنند باید با یهود و نثاری بسازیم. با اونها باید سازش بکنیم. دارند نقشه می ریزند که ارتباط ولایی اکت اسلامی و طرفداری از این انقلاب شکوهمند ضعیف بشود، یک روز مسأله حجاب را پیش می کشند با نقشه های مختلف، اگر در یک مقطعی این تاثیر گذاشت با نقشه های دیگر، هم باید به حسب ظاهر، پشتیبانی از این مسیر بکنیم، به هرحال ۴۵ سال از این انقلاب شکوهمند گذشته است، مشاهده کردیم نقشه های خانمان برانداز دشمن اثر نگذاشته ولی برکمبودها بی تاثیر نیست. @banooyeab