#پاسخ
✍ بهترین وکاملترین دین
اسلام است.
🔹بهتر است به مطالب زیر دقت بفرمایید👇👇👇
توحید در اسلام زرتشت:
توحید مهمترین اصل اعتقادی در اسلام، به معنای یکتا و بیمانند دانستن خداوند و بدون شریک بودن او در خلق جهان است. به اعتقاد مسلمانان، خداوند یگانه خالق جهان است و شریک ندارد. [1] با آنکه کلمه توحید در قرآن کریم نیامده اما آیات فراوانی از آن درباره اثبات توحید و نفی شرک است؛ تا آنجا که ملاصدرا در کتاب تفسیر خود، هدف اصلی قرآن کریم را اثبات توحید خداوند دانسته است.[2]
هر مسلمان روزانه بارها در اذان با جملۀ «اشهد ان لا الٰه الا اللّٰه» و در نماز خود به یگانگی و بزرگی پروردگار شهادت میدهد و در تشهد هر نماز با جملۀ «اشهد ان لا الٰه الا اللّٰه وحده لا شریک له» به یادآوری وحدانیت پروردگار مـیپردازد.
توحید، مهمترین آموزه اسلامی و نقطه تمایز اسلام از دیگر ادیان دانسته شده است. [3] در قرآن کریم به دورههای مختلفی از رویارویی انبیای یکتاپرست و اقوام ایشان اشاره شده است. در زنجیرۀ قصص انبیا، از قوم نوح و پرستش بتهای وَدّ، سُواع، یَغوث، یَعوق و نَسر توسط ایشان سخن از شرکی بسیار کهن است و دعوت حضرت نوح (علیهالسلام) به یکتاپرستی، نخستین نمونۀ بیان تقابل با بت پرستی و چندخدایی کهن است.[ نوح / 23] در ترتیب نَسَبی انبیا، پس از نوح دعوت مستقیم به یکتاپرستی را در بیان هود (علیهالسلام) مییابیم که بارها به دعوت او به پرستش خدای واحد اشاره شده است.[اعراف / 65] این دعوت با پرستش پروردگار یکتا در سخن صالح نبی و پذیرش یاران یکتاپرست او ادامه می یابد. [هود / 62-65] به تصریح قرآن، پیام تمامی پیامبران، اعتقاد به توحید بوده است.[4] لذا هر یک از ادیان الهی که به چیزی غیر از توحید و یگانکی خداوند متعال باور داشته باشند، به انحراف رفتهاند.
اسلام نیز در باب توحید بسیار صریح و روشن است. الله، خداوندِ اَحَدِ واحد، خالق همهی هستی است. اما منطق زرتشتی در این امر، بسیار تاریک و ظلمانی است. در اَوِستا کتاب دینی زرتشتیان، جهان دو خالق دارد، یکی اهورامزدا و دیگری اهریمن. [5] و این دو دائم در حال نبرد با یکدیگرند و اهورامزدا (خدایی که زرتشتیان او را میپرستند) بارها دچار ضعف و ناتوانی شده، شکست خورده و یا تا سر حد شکست پیش رفته است. [6] نگاه دین زرتشتی به خداوند، نگاهی بسیار ابتدایی و در سطحی نازل و آمیخته با خرافات است.
✅ اما توحید در اوستا:
در کتاب دینیِ زرتشتیان (اَوِستا)، فرزندان اهورامزدا (ایزدان: وَرَهرام، تیشتَر، آناهید و...) ستایش شده و زرتشتیان در دعاها و نیایشها، آنان را مورد پرستش قرار میدهند. برای مثال در خُرده اوستا در دعای برَساد (که از نیایشهای رایج بین زرتشتیان است) و همچنین در اورمزد یَشت، ایزد بهرام (یا همان وَرَهرام) ستایش میشود. [7] حتی در اوستا یک فصل مختص به نیاش و پرستش بهرام (ورهرام) است. [8] و در آن آمده که زرتشتیان بر ورهرام نماز میگذارند و او را میپرستند.
از همین روی، دکتر عبدالحسین زرینکوب در کتاب «دو قرن سکوت» مینویسند: « بسیاری از ایرانیان از همان آغاز کار، دین مسلمانی را با شور و شوق پذیره شدند. دین تازهای را که عربان آورده بودند، از آیین دیرین نیاکان خویش برتر مییافتند و ثنویت مبهم و تاریک زرتشتی را در برابر توحید محض و بی شائبهی اسلام، شرک و کفر میشناختند.» [9]
پینوشت:
[1]. کریمی، توحید از دیدگاه آیات و روایات (۲)، ۱۳۷۹ش، ص۱۹-۲۰
[
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈
@barahin