🔸زهد راستین
زهد را نه آن فقیرِ با ریا دانست و نه آن اسرافکارِ بیریا.
نه فقیر کوخنشین دانست نه ثروتمند کاخنشین.
زهد را امیر نجف دانست و بس.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
«اَلزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ اَلْقُرْآنِ قَالَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ مَنْ لَمْ یَأْسَ عَلَى اَلْمَاضِی وَ لَمْ یَفْرَحْ بِالْآتِی فَقَدْ أَخَذَ اَلزُّهْدَ بِطَرَفَیْهِ؛
تمام زهد میان دو کلمه از قرآن قرار دارد؛ خداوند سبحان فرمود: تا بر آنچه از دستتان رفت اندوه نخورید، و بر آنچه به شما رسیده شاد و دلخوش نگردید؛ پس هر آن که بر گذشته اندوه نخورد و به آینده شاد نگردد، هر دو سوی زهد را یافته است.»
نهجالبلاغه، حکمت ۴۳۹
و این همان معنای «سوارِ بر دنیا بودن» است، نه «سواری دادن به دنیا».
✍ علی کردانی
#امیرالمؤمنین_علیهالسلام
#تربیتی_اخلاقی
#نهج_البلاغه
#زهد
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸