مسأله ی معاد چیزی است كه برای یك مسلمان ایمان به آن لازم است، یعنی چه؟ یعنی در ردیف مسائلی نیست كه چون از ضروریات اسلام است و ایمان به پیغمبر ضروری است، پس ایمان به آن هم به تبع ایمان به پیغمبر ضروری است.
گذشته از اینكه مسأله ی معاد و قیامت مثل روزه از ضروریات اسلام است (یعنی نمی شود كسی معتقد به پیغمبر باشد ولی منكر معاد باشد) در تعبیرات قرآن كلمه ی ایمان به قیامت، ایمان به یوم آخر آمده است، یعنی پیغمبر مسأله ی معاد را به عنوان یك چیزی عرضه كرده است كه مردم همان طوری كه به خدا ایمان و اعتقاد پیدا می كنند، به آخرت هم باید ایمان و اعتقاد پیدا كنند، كه معنی آن این می شود كه همین طوری كه خداشناسی لازم است (یعنی انسان در یك حدی مستقلا با فكر خودش باید خدا را بشناسد) در مسأله ی معاد نیز انسان باید معادشناس باشد، یعنی پیغمبر نیامده است كه در مسأله ی معاد بگوید چون من می گویم معادی هست شما هم بگویید معادی هست، مثل اینكه من گفتم روزه واجب است شما هم بگویید روزه واجب است. نه، ضمنا افكار را هدایت و رهبری و دعوت كرده كه معاد را بشناسند، معرفت و ایمان به معاد پیدا كنند.
📚برگرفته از کتاب معاد استادشهیدمطهری
https://eitaa.com/basiraaaanpouyyyya110