✅ سلسله مباحث مهدویت ۱۲ (قسمت یک) ❌ قبل از ظهور 💢 واکاوی روایات مربوط به قفقاز 🔥 همه‌چیز درباره ✍ وظایف شیعه در مواجهه با فتنه باکو 📚 با همراه باشید: 🔥 سناریوی آتش آذربایجان پیش از ظهور ✅ در نگاه مهدوی، امری تصادفی، نیست؛ بلکه واقعه‌ای است که با زمینه‌سازی و تمهیدات زمینه‌سازان (ممهدون) شکل می‌گیرد. ◀️ در منابع فریقین، قیام‌های حق پیش از ظهور، رجل من اهل قم، خراسانی و یمانی، معرفی شده و اوصاف در احادیث فریقین شیعه و اهل‌سنت نیز ذکر شده [رایات الهدی و الضلال فی عصر الظهور، صفحه ۶۳-۱۲۶]؛ در مقابل دشمنان و جبهه باطل نیز بیکار ننشسته و با ایجاد فتنه‌ها و جنگ‌ها و بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی بر علیه دسیسه‌چینی می‌کنند. 🟡 بنابراین بهتر است حوادث پیرامونی در محدوده جغرافیایی کشورهای نقش‌آفرین با تاکید بر رویدادهای تاثیرگذار در آینده، رصد گردد تا جامعه منتظران، برای مقابله با آنها آماده شود و حکومت زمینه‌ساز درباره نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان هشدار و آگاه سازد. 📚 نسخه‌شناسی گزاره آتش آذربایجان 🔹 گزاره آتش آذربایجان «لابدّ لنار» در الغیبة نعمانی نقل شده و البته در دیگر کتب حدیثی شیعه از جمله الملاحم و الفتن ابن طاووس صفحه ۳۷۰، کتاب إثبات‏ الهداة‏ شیخ حر عاملی صفحه ۱۵۸، کمال الدین شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۶۵۶ نیز تکرار شده: ✅ ابوبصير از علیه‌السلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: پدرم عليه‌السلام به من فرمود: ناگزير آتشى (جنگی) از منطقه زبانه خواهد كشيد كه هيچ چيز در مقابلش نتواند ايستاد (گسترش می‌یابد)، چون چنين شود، خانه‌‏نشين باشيد (بى‏‌طرف بمانيد) و تا آنگاه كه ما در خانه نشسته‌‏ايم، شما نيز در این آتش خانه‌نشین باشید و چون قیام کننده از طرف ما ( علیه‌السلام) حركت مى‌‏كند و فعاليت خود را آغاز كرد به سوى او بشتابيد، اگر چه بر دست و زانو (به هر نحو ممكن). به خدا سوگند گویی هم‌اكنون به او (امام مهدی) مى‏‌نگرم كه ميان ركن و مقام در به فرمانى جديد از مردم مى‌‏گيرد، فرمانى كه بر عرب، سخت گران است، و پدرم فرمود: واى بر سركشان عرب از شرّى كه به آنان هنگامه ظهور روى خواهد کرد (عقوبتی که در انتظار سرکشان است). 📌 بنابراین همه کتب شیعی، نسخه «لابدّ لنار» را ثبت و ضبط کردند، لکن در نسخه متاخر (کتاب بحارالأنوار)، نسخه «لابدّ لنا» ترجیح داده شده [بحارالأنوار علامه مجلسی جلد ۵۲ صفحه ۱۳۵ و ۲۹۳] و در ادامه به جایگاه اختلاف نسخ در تفاوت دیدگاه‌ها نیز اشاره خواهد شد. 📚 گفتنی است گزاره آتش آذربایجان پیش از ظهور، در الغیبة نعمانی، دو طریق دارد: الف. سند اول (ابی‌حمزه بطائنی از ابوبصیر از امام صادق علیه‌السلام) چون در دوران استقامت بوده، حدیث موثق است؛ ب. سند دوم (وهیب بن حفص از ابوبصیر از امام صادق علیه‌السلام) از نظر سندی، حدیث صحیح و معتبر است. [الرجال نجاشی صفحه ۹۴ و ۴۳۱] 🔥 اعتبار ، آتش آذربایجان 🔴 البته «نار» به معنای حقیقی آن یعنی وقوع آتش‌سوزی هرچند محتمل است، اما به قرینه سایر احادیث که از وقوع در منطقه و گزارش شده [الغیبة نعمانی صفحه ۱۴۷] تعبیر اشعار به درگیری نظامی و جنگ دارد؛ ضمن اینکه به قرینه عبارت بعدی «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» که مصطلح حدیثی است و در تراث مهدوی، این عبارت و مشابه آن: اجْلِسُوا فِي بُيُوتِكُم‏ [الغیبة شیخ طوسی صفحه ۱۶۳]، لَا تَبْرَحِ الْأَرْضَ [الکافی شیخ کلینی جلد ۸ صفحه ۲۷۴]، حِلْساً مِنْ أَحْلَاسِه [الکافی شیخ کلینی جلد ۸ صفحه ۲۶۴] با توجه به خانواده حدیثی، جملات مشهور امامان معصوم برای ممانعت شیعیان از شرکت در ها [بحارالأنوار علامه مجلسی جلد ۵۲ صفحه ۱۳۸] و قیام‌های نظامی مخالف دیدگاه اهل‌بیت و جنگ‌های مضرّ به کیان شیعه و ترک قتال [لسان‌العرب ابن‌منظور، جلد ۶ صفحه ۵۵] استعمال می‌شده [الغیبة نعمانی صفحه ۱۹۷]؛ 🔺 بنابراین احتمال در منطقه آذربایجان، احتمال ضعیف و بلکه منتفی است و در واقع اشاره به دارد. ➕ در ادامه منتظر قسمت دوم سلسله مباحث مهدوی ۱۲ باشید. ❤️ اللهم صل علی محمد و آل محمد 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2823880772C12f5945027