بسم الله الرحمن الرحیم مدتی است که مسأله فوت مرحومه مهسا امینی بهانه ای شده برای زیر سوال بردن حجاب. تصور غلطی که درباره حجاب وجود دارد این است که حجاب یک موضوع دینی و شرعی است، در حالی که با اندکی مطالعه تاریخ زندگی بشر در می یابیم که در جوامع پیش از اسلام و حتی در جوامع غیر دینی حجاب یک سبک زندگی مرسوم بین مردم بوده. البته اسلام با واجب کردن این مسأله بر آن صحّه نهاد. حجاب پیش از آنکه یک مساله شرعی در شرایع گوناگون باشد یک موضوع کاملاً عقلی و اجتماعی بوده. استدلال؛ انسان ذاتاً موجودی اجتماعیست که حیات او در زندگی جمعی امکان پذیر است. اساس زندگی اجتماعی انسان بر خانواده استوار است. نقش اجتماعی افراد ابتدا در خانواده شکل گرفته و بدون خانواده اجتماع از معنا و انتفاء ساقط می شود. بر کسی پوشیده نیست که بقای جامعه متوقف بر بقای خانواده است و جامعه بدون روابط خانوادگی به گلّه حیواناتی شبیه می شود که در کنار یکدیگر زندگی می کنند بدون پذیرفتن مسئولیت های خاصی که وجه تمایز انسان با حیوانات است. از سوی دیگر بنای خانواده، مبتنی بر زوجیت است و آغاز زندگی خانوادگی (اجتماعی) انسان با زوجیت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) و حوا بوده. لذا استحکام زوجیت علت تامه بقای خانواده است و هرچیزی که زوجیت انسان را تضعیف کند بقای جامعه بشری را به خطر انداخته. و هرچه که این پیوند را تقویت کند به استحکام اجتماع انسانی کمک کرده. حجاب اصلی ترین عامل تقویت رابطه زوجیت در جامعه است و بد حجابی و بی حجابی عامل مخرّب آن. زنی که با بد حجابی یا بی حجابی خود را در معرض نمایش دیگران قرار می دهد دیگر نمی تواند یک سوی زوجیت واقعی قرار گیرد چرا که دیگر او برای دیگران است از جمله همسر خود. و مردی که همواره با زنان متعددی در جامعه مواجه است و بهره های جنسی می برد دیگر نمی تواند سوی دیگر یک زوجیت واقعی باشد. و تخریب زوجیت یعنی تخریب بنای خانواده که ستون اجتماع است و با فرو ریزی آن اجتماع بشر متلاشی خواهد شد و از بین رفتن نظام اجتماعی بشر یعنی ورود به جنگلی که حیواناتی گلّه وار در کنار یکدیگر زندگی می کنند و عامل بقای خود را دریدن حیوانات دیگر می دانند. مردی که محبت و مسئولیت فرزندی، برادری، همسری و پدری نداشته باشد چگونه می تواند به انسانهای دیگر رحم داشته باشد یا زنی که دختری، خواهری، همسری و مادری نداند قطعاً به وسیله ای برای ارضای حیواناتی در ظاهر مرد تبدیل خواهد شد. نتیجه : حجاب یک ضرورت عقلی، انسانی و اجتماعی است نه یک واجب شرعی یا قانون حکومتی. یعنی بعد اخلاقی و اجتماعی و تاریخی و فلسفی آن مقدم بر وجوب شرعی بوده و هست ۰ وجوب شرعی حجاب تایید یک حکم عقلی و اجتماعی بوده نه وجوب ابتدایی۰ فاعتبروا یا اولی الألباب. صاحبان خرد و عقل می فهمند؛ چه گفتیم و چه شنیدند. والسلام. التماس دعای فرج.. 💥 بصیر 💥 ♻️ @basire_basir ♻️