✳️درس پنجم
🔰قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم میکند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد
▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند
🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا میرسیم
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است
🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند
https://eitaa.com/dinefetri