🔰 عمل صالح ادامه عشق به حق 🔷🔸 مؤمن براى انتخاب شكل‌هاى مبارزه‌اش، ملاك‌هايى دارد و نورهايى دارد. 🔹 هدف او و شرايط او و دشمن او شكل مبارزه او را مشخص مى‌كنند. 🔸 1. گاهى هدف ايجاد رعب است، گاهى كنار زدن يك فرد است و گاهى عالى‌تر، تا سطح شكوفا كردن استعدادهاى انسانى. 🔹چون او به منابع انسانى بيش از منابع زيرزمينى مى‌انديشد به شكوفايى و بارورى آنها همت گماشته است. 🔸هر چقدر هدف حكومتى بالاتر بيايد، هر چقدر از امنيت و رفاه، از پاسدارى و پرستارى فراتر برود، ناچار شكل مبارزه پيچيده‌تر مى‌شود. 🔹 2. همين‌طور دشمن و طرف مبارزه در شكل مبارزه اثر مى‌گذارد. 🔸 3. همان‌طور كه شرايط و موقعيت‌ها در شكل آن اثر دارند. مى‌بينيم كه ابوذر فريادگر است اما نه در زمان ابوبكر و عمر، بلكه در زمان عثمان كه خلق به خستگى رسيده‌اند و به وازدگى دست داده‌اند. و مى‌بينيم كه ابوذر فريادگر است نه ديگران، كه ابوذر زبانش تيز شده و حمايت گرديده است؛ چون آسمان بر راستگوتر از ابوذر سايه نينداخته. 🔹 صبر و سازندگى و رشد دادن و عمل صالح و رشد كردن، ادامه ايمان هستند و دنباله عشق به حق. عاشق، بيكار نيست. هر كس به حق رسيد، به حق مى‌رساند. 🔸 درخت زنده، شاخ و برگ و ميوه دارد. به حرف آنهايى كه مى‌گويند دلت پاك باشد، فريب مخور. دلِ پاك، عملِ پاك مى‌سازد. درخت زنده بار مى‌آورد، مگر اين طور نيست؟ 🔹 و عاشق حق از يك سو عمل مى‌آورد و شاهكار مى‌آفريند و از يك سوى ديگر همراه و همكار؛ 🔸 چون در راه، درگيرى‌هايى هست كه به تنهايى نمى‌توان با آنها روبه‌رو شد. 🔹 و عاشق حق به اندازه عشقش شكيبايى دارد و صبر و استقامت. 🔸 آنچه صبر و سازندگى و عمل را پايه مى‌گذارد، ايمان است و حب اللّه است، كه: «وَالَّذينَ آمَنُوا اَشَدُّ حُبَّاً للّه ». 📝استاد علی صفایی حائری 📚کتاب رشد ص ۵۷ @Bastamisar