🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 🔆با عنایت به بحث آزادی تفکر از دیدگاه شهید مطهری، آیا تفکر مطلقا آزاد است حتی در مسائلی مثل ذات باری تعالی؟؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📚فکر در هر جایی که مفید و دارای نتیجه باشد آزاد و مطلق است اما گاهی مضر یا بی ثمر است. در موارد معدودی از فکر کردن نهی شده مثل فکر در کنه ذات خدا.. چون ذات خدا در دسترس هیچ کس حتی پیامبر اعظم خدا هم قرار نمی گیرد. در عین حال وسوسه در نظام خلقت و شک و تردید و سوال و جواب در مورد خدا و ... گناهی ندارد و این گناه از رو دوش امت اسلام برداشته شده. البته به قول شهید مطهری شک معبر و دالان خوبی است برای رد شدن نه منزلگاهی برای اقامت کردن.اینکه میگویند خدا را با دلیل و برهان بشناسید، معنایش این نیست که به کنه ذات یا صفات او پی ببریم ، بلکه همین مقدار که به اصل وجود و صفات و کمال او پی ببریم، کافیست و سعادت دنیا و آخرت ما را تأمین می کند و اصولاً خدا و صفات او که عین ذات اوست نامحدود است و برای آن حد و انتهایی فرض نمیشود . ولی جز او همه موجودات محدود هستند از این جهت هیچکس نمیتواند کنه ذات و صفات او را درک کند؛ زیرا محدود نمیتواند نامحدود را درک کند ، فی المثل همانطور که یک کاسه گنجایش آب دریا را ندارد بشر محدود هم نمیتواند به کنه ذات نامحدود خدای جهان پی ببرد.همین برهان در کلمات پیشوایان دین هم وارد شده است که فرموده اند: "کلّما میّزتموه باوهامکم فی ادقّ معانیه فهو مخلوق مثلکم مردود الیکم" یعنی هر چه در ذهن شما بیاید و آن را تصور کنید در باریکترین جلوه ها و مفهوم هایش آن خدا نیست بلکه او هم مخلوقی مثل شماست که در وجودش احتیاج دارد و برگشت وجود او به شما است. 📚اکنون که با این برهان واضح فهمیدیم که درک ذات خدای تعالی نامحدود برای بشر محدود ممکن نیست معنای روایاتی که از پیامبر و ائمه(علیهم السلام) در این باره رسیده است به خوبی روشن میشود که فرموده اند: درباره ی ذات خدا فکر نکنید (که به جایی نمیرسید بلکه از این راه ممکن است شیطان سوء استفاده کرده و شما را منحرف سازد). 📚اما درباره ی نعمتها و آثار عظمت او فکر کنید (تا هر ساعت به معرفت و ایمان شما افزوده گردد). ولی معنای این قبیل روایات این نیست که در بحث خداشناسی وارد نشوید، بلکه همان طوری که توضیح داده شد، بحث درباره ی خدا وجود او و صفات او در حد خود لازم است اما کسی نباید توقع داشته باشد که بر کنه ذات خدای جهان پی ببرد 📚.بر همین اساس پیشوایان دینی مردم را از تفکر در ذات الهی منع کرده اند ؛ به این علت که پی بردن به کنه ذات الهی، امری محال و غیر ممکن است. از این رو تلاش در این راه، چیزی جز حیرت و سرگردانی در پی نخواهد داشت. این امر همانند این است که بخواهیم، تمام ابعاد یک اقیانوس بی کران را، از ساحل آن با دو چشم خود مشاهده کنیم. در واقع رسیدن به ذات نامحدود الهی و درک حقیقت آن برای ما که موجودات محدود هستیم ، امری محال و ناممکن است. 📚برای درک یک حقیقت باید احاطه به آن یافت و احاطه موجود محدود (انسان) بر ذات نامحدود (خداوند ) محال و ناشدنی است. خلاصه سخن: با توجّه به این که درک کنه ذات خداوند محال و غیر ممکن است و تلاش در این زمینه چیزی جز حیرت و سرگردانی در پی ندارد، بزرگان دین ما را از این امر باز داشته و به جای آن ما را به تفکر در آثار وجودی خداوند و مطالعه نظام حاکم بر هستی دعوت کرده اند.بنا بر این، اندیشه آزاد است؛ ولی اندیشیدن پیرامون موضوعاتی که هیچ نتیجه ای عاید انسان نمی کند، کاری منطقی نیست وجز تحیّر و سرگردانی نتیجه ای ندارد؛تفکر درباره ذات خداوند و چگونگی آن نیز از همین مقوله است؛ چنانکه تفکر درباره ذات هستی نیز چنین میباشد .(تهیه و تنظیم: علی حاجوی) 📚🌺📚🌺📚🌺📚🌺📚🌺📚 💎 💎 @benashbam